FRANCUSKI DR SFAŁSZOWANY?

Rate this post

O rany, francuski DR („brief”) sfałszowany? – i co my z takim fantem zrobić mamy, gdy i urzędnicy się motają i nas nie pytają?1

Prawo a Sprawiedliwość, gdy Sąd uchyla decyzję I i II instancji (Starostwa i Samorządowe Kolegium Odwoławczego) i na skutek stwierdzonych urzędniczych błędów nakazuje urzędnikom zrobić poprawkę, czyli ponownie sprawę rozpatrzeć, zamiast ich wysłać na zieloną trawkę na 5 lat.

Bo, nam nie przyznano takiego prawa do ponownego rozpatrywanie tej samej sprawy. Nam, w przypadku stwierdzonych błędów obierają uprawnienia na 5 lat! 

Ten wyrok jest kolejną ilustracją zagadnienia „Prawo a Sprawiedliwość”, gdy Prawo rozmija się ze Sprawiedliwością, bo wątpliwości były tłumaczone na niekorzyść strony postępowania, co jest niezgodne z Polskim Prawem.

WSA w Gorzowie Wielkopolskim po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2018 r. sprawy ze skargi U.M.-C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w przedmiocie odmowy rejestracji pojazdu

I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty,

II. zasądza od SKO na rzecz skarżącej U.M.-C. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.2

A było to tak, że decyzją z lutego 2018 r. tamtejszy Starosta3 odmówił rejestracji pojazdu.4

Wniosek w powyższej sprawie złożyła skarżąca U.M.-C.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji podał, że wnioskiem z grudnia 2015 r. U.M.-C. wystąpiła o zarejestrowanie wskazanego pojazdu, dołączając do wniosku dokumenty:

umowę kupna – sprzedaży z listopada 2015 r.,

francuski DR wraz z tłumaczeniem,

zaświadczenie o I-BT z grudnia 2015 r. wraz z DIP pojazdu.

oświadczenie dot. tablic rejestracyjnych,

upoważnienie.

W oparciu o wyżej przedstawione dokumenty decyzją z grudnia 2015 r. Starosta zarejestrował czasowo ten pojazd na rzecz U.M.-C., wydając PC, TR, znaki legalizacyjne i nalepkę kontrolną, gdy w tym francuskim DR („briefie”) widoczne były gołym okiem odręcznie dokonane zmiany parametrów DMC (dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu – pozycja: F2), a pieczęć organu potwierdzającego fakt dokonanych zmian była nieczytelna (sic?).

Jeżeli miał wątpliwości, to po co czasowo rejestrował? Dopiero po czasowym zarejestrowaniu pojazdu Starosta drogą e-mailową wystąpił:

  • do przedstawiciela producenta w Polsce o podanie danych z jakimi był homologowany przedmiotowy pojazd i czy nastąpiła zmiana świadectwa homologacji. W odpowiedzi przesłano skan wyciągu homologacji i wskazano, że w pozycji 14.1 znajduje się poprawna wartość dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, czyli 2685 kg i dane te nie były zmieniane od pierwszej homologacji pojazdu.
  • o dane w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS). W odpowiedzi uzyskano informacje, że przedmiotowy pojazd nie figuruje w Systemie Informacyjnym Schengen.
  • do Instytutu Transportu Samochodowego o zajęcie stanowiska w sprawie wpisania prawidłowej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.
  • do Komendy Powiatowej Policji o sprawdzenie tego francuskiego DR pod względem jego przerobienia.5
  • drogą e-mailową oraz pocztową z pismem do właściwego Ministerstwa we Francji o podanie informacji, czy dokonana zmiana dotycząca dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (symbol F2) we francuskim DR została dokonana przez właściwy organ rejestrujący pojazdy na terenie Francji.6

 

W maju 2016 r. na wniosek strony wydane zostało nowe PC (pozwolenie czasowe), dając jednak nadzieję na korzystne dla strony załatwienie tej sprawy, chociaż wątpliwości urzędników nie ustały. Niestety, w dniu 19 kwietnia 2017 r. wpłynęło drogą e-mailową pismo informujące, że francuskie prefektury nigdy nie dokonują odręcznych zmian w DR!

Postanowieniem z listopada 2017 r. Komendant Powiatowy Policji (ciapa, który nie potrafił ustalić, kto był zainteresowany zmianą DMC i dlaczego?) nie ustalił sprawców tego fałszerstwa i umorzył dochodzenie w sprawie przerobienia dokumentu DR i jego użycia, z uwagi na niewykrycie sprawcy i braku danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie popełnienia czynu z art. 270 § 1 kodeksu karnego.

28 grudnia 2017 r. U.M.-C. przedłożyła nowe zaświadczenie o I-BT tego pojazdu. W tym samym dniu organ I instancji podjął zawieszone postępowanie administracyjne w sprawie rejestracji przedmiotowego pojazdu.

Starosta (organ I instancji) zauważył, że postanowieniem Prokuratury Rejonowej uznano za dowód rzeczowy przedmiot w postaci francuskiego DR i dowód ten ma być przechowywany w aktach sprawy do czasu przedawnienia. Tym samym, rzekomo WK w tym starostwie został pozbawiony francuskiego DR.

Od powyższej decyzji skarżąca U.M.-C. wniosła odwołanie podnosząc, że:

  • samochód został zakupiony z oryginalnymi dokumentami francuskimi i przetransportowany do Polski,
  • dokumenty zostały przetłumaczone na język polski, opłacono podatek akcyzowy,
  • przeprowadzono I-BT, podczas którego nasz Kolega Uprawniony Diagnosta Samochodowy poprawnie stwierdził stan faktyczny dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (DMC), co zostało przemilczane przez tego Starostę!!!
  • Staroście dostarczono oryginał świadectwa homologacji przedmiotowego pojazdu od importera,
  • na żądanie KP Policji udostępniono pojazd do badań mechanoskopijnych.7

 

W tej sprawie Samorządowe Kolegium Odwoławcze w marcu 2018 r. tradycyjnie i bezrefleksyjnie utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję urzędników Starosty, choć:

  1. Prefektura wskazała, że pierwotnie naniesiona wartość dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu czyli F2.2685 kg jest prawidłowa (mail z Wydziału Konsularnego Ambasady RP w Paryżu z dnia 19 kwietnia 2017 r. w aktach sprawy).
  2. Prawidłowość dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu wpisanej jako F2=2685 kg potwierdził insp. UDS (dokument identyfikacyjny pojazdu z grudnia 2015 r.), wcale nie sugerując się odręcznie dokonana poprawką (no super!!!).
  3. Przedstawiciel producenta wskazał, że w pozycji 14.1 wyciągu z homologacji znajduje się poprawna wartość dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, czyli 2685 kg i dane te nie były zmieniane od pierwszej homologacji pojazdu, francuski dowód rejestracyjny musiał zawierać błąd (mail wraz z załącznikiem z grudnia 2015 r. w aktach sprawy).

W skardze wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego U.M. – C. wniosła o nakazanie Starostwu Powiatowemu rejestrację przedmiotowego pojazdu. W uzasadnieniu skargi podniosła, że pojazd nabyła na terenie RFN i prawdopodobnie tam uprawniony urząd niemiecki wprowadził poprawki do dokumentu. Ponadto powtórzyła argumentację podniesioną w odwołaniu od decyzji organu l instancji (Starosta).

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Spór w niniejszej sprawie sprowadza się do kwestii czy przedstawiony przez skarżącą w postępowaniu rejestracyjnym francuski DR pojazdu zawierający ręcznie naniesioną poprawkę z odciskiem nieustalonej pieczęci stanowi dokument autentyczny, mogący stanowić podstawę rejestracji.8

Organy powołały się również na brak oryginału DR z uwagi na jego zatrzymanie jako dowód rzeczowy w postępowaniu karnym (sic!).

Zaś odnosząc się do przyjętych przez organy okoliczności uznanych za ustalone należy wskazać, że fałszerstwo dowodu rejestracyjnego nie zostało potwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu. Ustalenia sfałszowania dokumentu w postępowaniu przygotowawczym, jeżeli nie doprowadziły do skazania, nie mogą mieć waloru bezwarunkowo przesądzającego o popełnieniu określonego czynu (por. wyrok NSA z 21 marca 2017 r.; I OSK 2573/16).

Poza samym faktem wynikającym bezpośrednio z treści autentycznego dowodu rejestracyjnego (przekreślenie, odręczny dopisek i być może odcisk jakiejś nieustalonej pieczęci) nie zostało ustalone, czy i w jakich okolicznościach dokument ten został przerobiony w celu użycia go za autentyczny. W sprawie jest w szczególności niejasne dlaczego i w jakim celu doszło do ingerencji w treść tego DR, skoro wszystkie inne dokumenty pojazdu są prawidłowe, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu (oryginalnie wpisana) odpowiada dokumentom homologacyjnym i rzeczywistym danym technicznym (co potwierdzają badania techniczne). Wiadomo również, że pojazd nie figuruje w Systemie Informacyjnym Schengen i brak jest w nim jakichkolwiek ingerencji.

Z akt sprawy nie wynika również, by wniosek o rejestrację zawierał żądanie zarejestrowania pojazdu z uwzględnieniem naniesionej zmiany.

Należy również wskazać, że informacje, na które powołuje się organ (dotyczące tego, że na dowodach rejestracyjnych organy francuskie nie dokonują odręcznych poprawek) pochodzą wyłącznie z korespondencji mailowej. Wprawdzie jest to korespondencja z Wydziałem Konsularnym Ambasady R.P., ale do maila z kwietnia 2017 r. nie zostały dołączone pisma (odpowiedzi) pochodzące od organu francuskiego, co jest konieczne dla oceny wiarygodności udzielonego wyjaśnienia. Nadto z maila tego wynika, że dane w przedmiotowym dokumencie są zgodne (F2=2685).

Cyt.: „W świetle powyższego organy oparły się tylko na dokumentach częściowo wyjaśniających stan faktyczny przyjmując, że zaistniałe wątpliwości faktyczne należy tłumaczyć na niekorzyść strony, co należy uznać za niedopuszczalne.” – stanowi to istotne naruszenie przepisów art. 7, 77 § 1 i 80 k.p.a. oraz 81 a § 1 k.p.a. mogące mieć wpływ na wynik sprawy.

Ponadto, cyt.:

  • całkowicie nie można podzielić poglądu organów, że przeszkodą do rejestracji pojazdu jest brak oryginału DR wobec zatrzymania go jako dowód rzeczowy w aktach zakończonej sprawy karnej. Po pierwsze organy dysponowały tym oryginałem w toku sprawy. Po drugie zatrzymanie tego dowodu nastąpiło z woli innego organu władzy publicznej, co nie może prowadzić do ograniczenia lub pozbawienia praw jednostki w okresie zatrzymania (okres ten w sprawie biegnie do dnia 14 grudnia 2035r.!).
  • zatrzymanie dowodu rzeczowego ma bowiem charakter akcesoryjny związany z postępowaniem wykonawczym i nie wpływa na ważność ani treść zatrzymanego dokumentu lub uprawnienia strony do posługiwania się tym dokumentem. Organ mógł zatem wystąpić o wydanie czasowe tego dokumentu w celu rozstrzygnięcia sprawy lub powołać się na oryginał dokumentu znajdujący się aktach sprawy karnej. Jeśli zdaniem organu istnieje możliwość zwrócenia tego dokumentu stronie to, zgodnie z zasadami informacji i współdziałania, organ powinien wskazać skarżącej, czy w ogóle jest taka prawna możliwość i pouczyć skarżącą, by wystąpiła o zwrot tego dokumentu we właściwym trybie wyznaczając jej czas na dokonanie tej czynności.

hero

I pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 II SA/Go 465/18 – Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. Data orzeczenia: 2018-09-12 orzeczenie nieprawomocne. Data wpływu: 2018-06-25. Sąd: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp.

2 Cyt.: „Konieczne jest ponowne przeprowadzenie przez organ pierwszej instancji postępowania wyjaśniającego bowiem na tym etapie rozstrzygnięcie materialne jest przedwczesne. Organy w szczególności powinny podjąć we własnym zakresie czynności prowadzące do potwierdzenia albo zaprzeczenia autentyczności dowodu rejestracyjnego pojazdu przedstawionego przez skarżącą wraz z wnioskiem o rejestrację. Ustalenia te powinien poczynić w ten sposób, by nie dające się usunąć wątpliwości w sprawie dotyczące faktu przerobienia i użycia dokumentu – dowodu rejestracyjnego nie były tłumaczone na niekorzyść strony.

3 Ciekawe, czy ten urzędnik jeszcze pracuje w WK?

4 Uzasadniając przyczynę odmowy organ wskazał, że DR jest wymagany tylko wówczas, gdy pojazd był zarejestrowany. Dowód ten musi zawierać te same cechy identyfikacyjne co pojazd, który ma być zarejestrowany. Dokument ten będący podstawą rejestracji musi być prawdziwy nie tylko w znaczeniu formalnym, lecz także zgodny ze stanem faktycznym. Za prawdziwy dokument uważa się dokument, który nie budzi wątpliwości co do tego, iż posiada trzy następujące cechy brane łącznie: a/ dokument został wystawiony przez osobę lub instytucję, która powinna go wystawić, b/ treść dokumentu odpowiada rzeczywistości, c/ dokument posiada treść niezmienioną czyli taką, którą nadał mu wystawca. Jak wynika z materiału dowodowego, a szczególnie z pisma francuskiego organu otrzymanego drogą e- mailową, który organ przyjął za wiarygodny i jako dowód w sprawie, we francuskim DR zmiany parametrów nie zostały dokonane przez właściwy organ francuski.

5 W dniu 22 grudnia 2015 r. do organu I instancji wpłynęło zawiadomienie Komendy Powiatowej Policji z grudnia 2015 r. o wszczęciu postępowania sprawdzającego dotyczącego zaistniałego w nieustalonej dacie, w nieustalonym miejscu podrobienia DR przedmiotowego pojazdu. Ze względu na brak jakiejkolwiek informacji ze strony francuskiej, jak również ze strony Policji, organ I instancji postanowieniem z maja 2016 r. zawiesił postępowanie administracyjne w sprawie rejestracji przedmiotowego pojazdu.

6 Wobec braku odpowiedzi ze strony francuskiej, organ I instancji pismem z kwietnia 2017 r. wystąpił drogą e-mailową do Ambasady RP we Francji o pomoc w ustaleniu do jakiego organu należy zwrócić się celem potwierdzenia naniesionych zmian we francuskim DR. Tego samego dnia uzyskano informację, że z DR wynika, która prefektura we Francji go wystawiła i tam należy skierować zapytanie.

7 Prokuratura umarzając postępowanie stwierdziła, że nie doszło do fałszerstwa dokumentu, ani jego przeróbki. Nie jest winą strony, że organ I instancji nie posiada obecnie oryginału dowodu rejestracyjnego, albowiem został on przekazany Policji, a ta nie znajdując cech przestępstwa zatrzymała oryginał dowodu w aktach sprawy. Zdaniem strony w przedmiotowej sprawie nastąpiło nadinterpretowanie przepisów prawa i zbytnia nadgorliwość urzędników w poszukiwaniu przestępców wśród petentów Starostwa.

8 Wymóg dołączenia do rejestracji oryginału dokumentu stwierdzającego dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego w tym przypadku dowodu rejestracyjnego, jeśli pojazd był już zarejestrowany wynika wprost z ustawy – art. 71 ust. 1 i art. 72 ust. 1 pkt 5 p.r.d. Przyjmuje się, że wymóg określony we wskazanych przepisach jest spełniony, gdy przedstawiony dowód rejestracyjny był dokumentem autentycznym, gdyż rejestracji pojazdu nie można dokonać na podstawie dokumentów niewiarygodnych (por. wyroki NSA z 21 marca 2017 r.; I OSK 2573/16 oraz WSA w Łodzi z 13 grudnia 2012 r., III SA/Łd 961 /12; dostępne w bazie na stronie internetowej orzeczenia.nsa.gov.pl).

Loading