KONSEKWENCJE BRAKU OBT W PRZYPADKU „N” DLA MOŻLIWOŚCI PORUSZANIA SIĘ W RD

Rate this post

Konsekwencje braku OBT w przypadku „N” dla możliwości poruszania się w RD.1

Czyli, co lub kto potwierdza zdatność pojazdu do RD. A także komu i co oraz czego brakuje w naszych ustawowych przepisach dotkniętych wadą2 wynikającą z niekompetencji urzędników DTD?

7 lipca 2022 r. WSA w Olsztynie rozpatrywał sprawę ze skargi właściciela firmy transportowej J. K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie w przedmiocie wykonania przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego OBT.

12 grudnia 2021 r. funkcjonariusze Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Celno-Skarbowego, na drodze krajowej w miejscowości P., przeprowadzili kontrolę zestawu ciężarowego: ciągnika siodłowego V. oraz naczepy ciężarowej S. Podczas kontroli ustalono, że ww. naczepa ciężarowa nie posiada aktualnego OBT – jego termin upłynął przed czterema dniami, czyli w dniu 8 grudnia 2021 r.3

Jeszcze w 28 stycznia 2022 r. nałożono na J. K., prowadzącego działalność transportową karę pieniężną w wysokości 2.000 zł za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem, który nie posiadał aktualnego OBT potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego.

Skarżący J. K. w toku postępowania zawnioskował o umorzenie wszczętego postępowania, bowiem – w jego ocenie – wynik „N”, czyli negatywny wynik BT nie przesądza o możliwości poruszania się pojazdem po drogach publicznych. Bo my przecież możemy zaznaczyć i określić warunki poruszania się w takim przypadku (na przykład dojazd do warsztatu lub do miejsca garażowania).

Z ustawy o transporcie drogowym wynika, że podmiot wykonujący przewóz drogowy z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu, podlega karze pieniężnej w wysokości 2.000 zł za każde przewinienie.

Zdaniem urzędników, to na Skarżącym, jako właścicielu Przedsiębiorstwa oraz, jako na zarządzającym transportem w przedsiębiorstwie, ciążył obowiązek sprawdzenia wszystkich dokumentów, niezbędnych do wykonania przewozu. Sprawdzenie DR pojazdów jest natomiast czynnością podstawową i konieczną, przed wykonaniem nimi przejazdu.4

Zaś w uzasadnieniu swojego odwołania skarżący J. K. wskazał, że norma zapisana w przepisie ustawy transportowej obejmuje sytuacje, w których pojazd porusza się bez aktualnych OBT, jednak chodzi tylko o takie BT, które potwierdzają zdatność do ruchu drogowego. Natomiast z przepisów u.t.d. oraz przepisów rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej z 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r., poz. 776 z późn. zm.), dalej jako: „Rozporządzenie”, nie wynika, aby OBT potwierdzało zdatność pojazdu do ruchu.5

Kwestie BT na SKP reguluje dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE. Już w jej preambule podano, że badania zdatności do ruchu stanowią część szerszego systemu, mającego zapewnić, aby pojazdy były utrzymywane w bezpiecznym i akceptowalnym stanie. Zaś OBT pojazdów jest głównym narzędziem zapewniania zdatności do ruchu, a zdatność do ruchu ma bezpośredni wpływ na BRD.

W krajowym porządku prawnym, zgodnie z art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 450 z późn. zm.; aktualnie Dz. U. z 2022 r., poz. 988 z późn. zm.), dalej jako: „PoRD”, badania techniczne dzieli się na:

  • badania okresowe,

  • badania dodatkowe oraz

  • badania co do zgodności z warunkami technicznymi.

P”-pozytywny wynik OBT wpisuje się do DR, który jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie pojazdu samochodowego do ruchu.

W przypadku zaś „N”-negatywnego wyniku badania, diagnosta winien ustalić, czy usterki zagrażają bezpieczeństwu ruchu i w takim przypadku może, choć nie musi zatrzymywać DR. Nie sposób więc zgodzić się ze stanowiskiem Skarżącego, iż negatywny wynik OBT lub DBT nigdy nie przesądza o braku możliwości poruszania się pojazdem po drogach publicznych.

WSA w Olsztynie stwierdził, że skarga tego przedsiębiorcy nie zasługuje na uwzględnienie.

Na podstawie wpisu w CEPIK stwierdzono, że termin OBT został wyznaczony na dzień 8 grudnia 2021 r. Zaś art. 71 ust. 1 ustawy PoRD stanowi, iż dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest tylko i wyłącznie DR albo PC (pozwolenie czasowe).6

WSA uznał, że nie jest zasadna argumentacja skargi, że OBT nie stanowi badania określającego zdatność pojazdu do ruchu drogowego. A jeśli ta argumentacja jest niezasadna, to mamy rozumieć, że OBT jednak stanowi o uznaniu, że dany pojazd jest zdatny do RD (ruchu drogowego)? A przecież ustawa Pord nic o tym nie pisze . . . . . – ?

Niespójność przepisów stworzonych przez naszych mondrali z DTD (resortu transportu) i akceptowanych przez naszych liderów powoduje te i takie oraz temu podobne wyroki sądowe, które odwołują się do precedensów sądowych7, zamiast do ustawy, co mamy zapisane w Konstytucji.

Trzymajmy się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – –

1 II SA/Ol 367/22 – Wyrok WSA w Olsztynie; Data orzeczenia: 2022-07-07; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2022-05-09; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie; Symbol z opisem: 6037 Transport drogowy i przewozy; Skarżony organ: Dyrektor Izby Administracji Skarbowej; Treść wyniku: Oddalono skargę;

2 zgodnie z regułą kolizyjną przewidzianą w art. 189a § 2 pkt 1-6 k.p.a., w przypadku uregulowania w ustawie szczególnej m.in. przesłanek odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej, znajdują zastosowanie przepisy tej ustawy. Skoro więc kara była nałożona na podstawie przepisów u.t.d., która przewiduje zarówno sztywną wysokość kar, jak i kwestie odstąpienia od ich nałożenia, to nie było podstaw do zastosowania przepisów k.p.a. w tym zakresie.

3 kontrolowany kierowca nie wniósł uwag do protokołu kontroli.

4 Za naruszenie takie ustawodawca określił karę w wysokości 2 000 zł, co określa załącznik nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, lp. 9.1.

5 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (dalej jako: „organ odwoławczy”, „DIAS”), po rozpatrzeniu odwołania, decyzją z dnia 16 marca 2022 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji w całości.

6 Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.

7 Przeciwnie brak aktualnego badania technicznego jest skorelowany z brakiem zdatności pojazdu do ruchu drogowego” (wyrok WSA w Bydgoszczy z 24 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Bd 111/22, dostępny w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych). Również w doktrynie i orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego podkreśla się, że każdy pojazd winien być poddawany badaniom technicznym, a nieprzeprowadzenie takiego badania nie pozwala na uznanie, że dany pojazd spełnia wymagania użytkowania pojazdu w ruchu (zob. M. Burtowy, Prawo o ruchu drogowym. Komentarz, Warszawa 2021, LEX/el. i powołane tam orzecznictwo).

Loading