Rażące naruszenie Prawa przez Starostę i jego urzędników WK. Czyli skutki rejestracji ciągnika rolniczego bez homologacji i pytanie, czy urzędnicy WK/starostwa poniosą odpowiedzialność karną?
WSA w Szczecinie, całkiem niedawno, bo w dniu 26 października 2023 roku rozpatrywał sprawę ze skargi P. W. na decyzję SKO w przedmiocie braku przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji o rejestracji pojazdu i uchyla zaskarżoną decyzję.1
W tym przypadku chodzi o decyzję Starosty, który 21 marca 2019 roku wydał decyzję2 po rozpoznaniu wniosku K. Spółka z o.o., Spółka Komandytowa z siedzibą w W. (dalej „spółka”, „uczestnik postępowania”), w której zarejestrował ciągnik rolniczy, wydając DR oraz TR.
Powyższą decyzję jako pierwszy zakwestionował Prokurator Prokuratury Rejonowej w W. (dalej „Prokurator”), który pismem z 11 kwietnia 2023 roku złożył do SKO w K. sprzeciw od ww. ostatecznej decyzji organu I instancji, domagając się stwierdzenia jej nieważności.
Argumenty Prokuratora sprowadzały się do następujących punktów:
Starosta (organ I instancji) wydał ww. decyzję z rażącym naruszeniem art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD.
Decyzję wydano bez zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów.
Zabrakło świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe, niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu.
Zabrakło dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
W ocenie Prokuratora, w stosunku do przedmiotowego ciągnika rolniczego dokument taki był wymagany, gdyż pojazd ten był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem UE.3
Pismem z 22 czerwca 2023 roku spółka, która wprowadziła na nasz rynek w podobny sposób niejeden taki ciągnik, przedstawiła swoje stanowisko o braku podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji wskazując, że:
ww. pojazd był jednak po raz pierwszy zarejestrowany na terenie innego kraju niż Polska, co skutkowało jej zdaniem, o braku podstaw do załączenia dokumentów homologacji.
ważniejsze są BT pojazdu, dopuszczające ciągnik do ruchu.
dokonanie stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji (Starosty i jego WK) w oparciu, o którą pojazd od kilku lat jest dopuszczony do ruchu spowoduje szereg komplikacji po stronie spółki i podmiotów, które nabyły od niej ten pojazd i ewentualnie dalej nim rozporządziły.
SKO w dniu 23 czerwca 2023 roku wydało decyzję wspierającą Starostę i jego WK (tradycyjnie?), w której stwierdziło brak przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji.
SKO skupiło się na wyjaśnieniu pojęcia „nowego pojazdu”, „rejestracja”, „dopuszczenie”oraz na uznaniu, że organ Starosta i jego WK, że przedmiotowy ciągnik nie był pojazdem nowym w rozumieniu art. 2 pkt 62 PoRD, gdyż był wcześniej zarejestrowany na […].
Ponadto SKO wskazało, że:
definicję „pojazdu nowego” zawiera art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013,
definicję pojęcia „rejestracja”zawiera art. 3 pkt 38 rozporządzenia nr 167/2013.
przepisy PoRD nie zawierają definicji „rejestracji”, ani „dopuszczenia”, do których to pojęć odnoszą się przepisy rozporządzenia nr 167/2013.
wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawi o sygn. C-513/15, w którym Trybunał stwierdził, że używany ciągnik z państwa trzeciego, który nie posiada homologacji typu WE i jest przeznaczony po raz pierwszy do użytku w Unii Europejskiej jest „nowym pojazdem”. W niniejszej sprawie Starosta i jego WK powinien odmówić dokonania rejestracji ww. ciągnika z uwagi na brak dokumentów homologacji.
choć organ I instancji (Starosta i jego WK) naruszył art. 72 ust. 1 pkt 3 u.p.r. to nie w sposób rażący.4
Prokurator nie poddawał się i złożył skargę na ww. decyzję SKO i wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz stwierdzenie nieważności decyzji organu I instancji, czyli Starosty i jego WK.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, co następuje:
„Jak wynikało z akt, spółka składając wniosek o rejestrację ciągnika nie przedłożyła dokumentów homologacji. W niniejszym postępowaniu organ odwoławczy stanął na stanowisku, że przedmiotowy pojazd powinien posiadać dokument homologacji w rozumieniu art. 72 ust.1 pkt 3 PoRD.
Zatem w sytuacji, gdy pojazd ten nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski – złożenie takiego dokument homologacji przez spółkę było obowiązkowe w postępowaniu rejestracyjnym ww. pojazdu.”
Według art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013:
„nowy pojazd” to pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony.
„Rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie pojazdu, w tym do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego znanego jako numer rejestracyjny, na stałe, czasowo lub na krótki okres (art. 3 pkt 38),
„dopuszczenie” to pierwsze wykorzystanie w Unii Europejskiej pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem (art. 3 pkt 40).
„Wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie pojazdu po raz pierwszy w Unii Europejskiej (art. 3 pkt 39).
„importerem” jest każda osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę w Unii Europejskiej, która wprowadza do obrotu pojazd, pochodzący z państwa trzeciego, czyli jak w niniejszej sprawie z […] (państwa nie będącego członkiem UE).5
„Podnoszona przez SKO (organ odwoławczy) odmienność pojęcia „nowy pojazd” z art. 2 pkt 62 p.r.d. i w przepisach rozporządzenia nr 167/2013 nie ma znaczenia dla rozpoznania sprawy, gdyż w istocie pojęcie nowego pojazdu na tle przepisów p.r.d. odnosi się do kwestii homologacji pojazdu, np. art. 70g, art. 70s.
W ocenie Sądu, stwierdzone przez organ odwoławczy naruszenie przez organ I instancji art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 72 ust. 2 pkt 1 p.r.d. jest zatem oczywiste i świadczy o rażącym naruszeniu prawa.”
I na koniec bardzo ważne, cyt.:
„Podnoszone przez uczestnika postępowania okoliczności w postaci:
negatywnych skutków społecznych związanych z wycofaniem ciągników z użytkowania,
konsekwencjami odpowiedzialności z tytułu rękojmi sprzedawcy pojazdów na rynku polskim,
upadku głównego importera i dealerów przedmiotowych pojazdów,
brak możliwości legalnego korzystania z takich pojazdów przez rolników, którzy je zakupili
nie mają bezpośredniego wpływ na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Kwestia ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej uczestnika postępowania, czy organu administracyjnego pozostaje poza oceną sądu administracyjnego w rozpoznawanej sprawie.”
WSA w Szczecinie uchylił zaskarżoną przez Prokuratora decyzję Starosty oraz jego WK i SKO.
Aż strach pomyśleć, co tam będzie się dalej działo, już nie mówiąc/pisząc o naszych kolegach, którzy te ciągniki klepali…..
Jak tonący brzytwy trzymajmy się Prawa,
a zniknie każda nasza obawa
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1II SA/Sz 735/23 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2023-10-26; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-08-17; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;
2na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej „K.p.a.”)
3Prokurator powołał się na regulacje prawne dotyczące warunków wprowadzenia pojazdu do obrotu, w tym wymogi podlegania procedurze homologacji zawarte w przepisach u.p.r. oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.- dalej „rozporządzenie nr 167/2013”).
4Proste zestawienie treści decyzji organu I instancji z treścią przepisów p.r.d. nie wykazuje, że pozostają one ze sobą w jawnej sprzeczności. Sprzeczność ujawnia się dopiero po dokonaniu wykładni przepisów krajowych z przepisami unijnymi. Nie zaistniały w ocenie organu odwoławczego, też inne przesłanki z art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a. do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji.
5W rozumieniu art. 3 pkt 41 rozporządzenia nr 167/2013
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lis 17 2023
RAŻĄCE NARUSZENIE PRAWA W WK/STAROSTWIE
Rażące naruszenie Prawa przez Starostę i jego urzędników WK. Czyli skutki rejestracji ciągnika rolniczego bez homologacji i pytanie, czy urzędnicy WK/starostwa poniosą odpowiedzialność karną?
WSA w Szczecinie, całkiem niedawno, bo w dniu 26 października 2023 roku rozpatrywał sprawę ze skargi P. W. na decyzję SKO w przedmiocie braku przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji o rejestracji pojazdu i uchyla zaskarżoną decyzję.1
W tym przypadku chodzi o decyzję Starosty, który 21 marca 2019 roku wydał decyzję2 po rozpoznaniu wniosku K. Spółka z o.o., Spółka Komandytowa z siedzibą w W. (dalej „spółka”, „uczestnik postępowania”), w której zarejestrował ciągnik rolniczy, wydając DR oraz TR.
Powyższą decyzję jako pierwszy zakwestionował Prokurator Prokuratury Rejonowej w W. (dalej „Prokurator”), który pismem z 11 kwietnia 2023 roku złożył do SKO w K. sprzeciw od ww. ostatecznej decyzji organu I instancji, domagając się stwierdzenia jej nieważności.
Argumenty Prokuratora sprowadzały się do następujących punktów:
Starosta (organ I instancji) wydał ww. decyzję z rażącym naruszeniem art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD.
Decyzję wydano bez zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów.
Zabrakło świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe, niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu.
Zabrakło dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
W ocenie Prokuratora, w stosunku do przedmiotowego ciągnika rolniczego dokument taki był wymagany, gdyż pojazd ten był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem UE.3
Pismem z 22 czerwca 2023 roku spółka, która wprowadziła na nasz rynek w podobny sposób niejeden taki ciągnik, przedstawiła swoje stanowisko o braku podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji wskazując, że:
ww. pojazd był jednak po raz pierwszy zarejestrowany na terenie innego kraju niż Polska, co skutkowało jej zdaniem, o braku podstaw do załączenia dokumentów homologacji.
ważniejsze są BT pojazdu, dopuszczające ciągnik do ruchu.
dokonanie stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji (Starosty i jego WK) w oparciu, o którą pojazd od kilku lat jest dopuszczony do ruchu spowoduje szereg komplikacji po stronie spółki i podmiotów, które nabyły od niej ten pojazd i ewentualnie dalej nim rozporządziły.
SKO w dniu 23 czerwca 2023 roku wydało decyzję wspierającą Starostę i jego WK (tradycyjnie?), w której stwierdziło brak przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji.
SKO skupiło się na wyjaśnieniu pojęcia „nowego pojazdu”, „rejestracja”, „dopuszczenie” oraz na uznaniu, że organ Starosta i jego WK, że przedmiotowy ciągnik nie był pojazdem nowym w rozumieniu art. 2 pkt 62 PoRD, gdyż był wcześniej zarejestrowany na […].
Ponadto SKO wskazało, że:
definicję „pojazdu nowego” zawiera art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013,
definicję pojęcia „rejestracja”zawiera art. 3 pkt 38 rozporządzenia nr 167/2013.
przepisy PoRD nie zawierają definicji „rejestracji”, ani „dopuszczenia”, do których to pojęć odnoszą się przepisy rozporządzenia nr 167/2013.
wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawi o sygn. C-513/15, w którym Trybunał stwierdził, że używany ciągnik z państwa trzeciego, który nie posiada homologacji typu WE i jest przeznaczony po raz pierwszy do użytku w Unii Europejskiej jest „nowym pojazdem”. W niniejszej sprawie Starosta i jego WK powinien odmówić dokonania rejestracji ww. ciągnika z uwagi na brak dokumentów homologacji.
choć organ I instancji (Starosta i jego WK) naruszył art. 72 ust. 1 pkt 3 u.p.r. to nie w sposób rażący.4
Prokurator nie poddawał się i złożył skargę na ww. decyzję SKO i wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz stwierdzenie nieważności decyzji organu I instancji, czyli Starosty i jego WK.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, co następuje:
„Jak wynikało z akt, spółka składając wniosek o rejestrację ciągnika nie przedłożyła dokumentów homologacji. W niniejszym postępowaniu organ odwoławczy stanął na stanowisku, że przedmiotowy pojazd powinien posiadać dokument homologacji w rozumieniu art. 72 ust.1 pkt 3 PoRD.
Zatem w sytuacji, gdy pojazd ten nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski – złożenie takiego dokument homologacji przez spółkę było obowiązkowe w postępowaniu rejestracyjnym ww. pojazdu.”
Według art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013:
„nowy pojazd” to pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony.
„Rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie pojazdu, w tym do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego znanego jako numer rejestracyjny, na stałe, czasowo lub na krótki okres (art. 3 pkt 38),
„dopuszczenie” to pierwsze wykorzystanie w Unii Europejskiej pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem (art. 3 pkt 40).
„Wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie pojazdu po raz pierwszy w Unii Europejskiej (art. 3 pkt 39).
„importerem” jest każda osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę w Unii Europejskiej, która wprowadza do obrotu pojazd, pochodzący z państwa trzeciego, czyli jak w niniejszej sprawie z […] (państwa nie będącego członkiem UE).5
„Podnoszona przez SKO (organ odwoławczy) odmienność pojęcia „nowy pojazd” z art. 2 pkt 62 p.r.d. i w przepisach rozporządzenia nr 167/2013 nie ma znaczenia dla rozpoznania sprawy, gdyż w istocie pojęcie nowego pojazdu na tle przepisów p.r.d. odnosi się do kwestii homologacji pojazdu, np. art. 70g, art. 70s.
W ocenie Sądu, stwierdzone przez organ odwoławczy naruszenie przez organ I instancji art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 72 ust. 2 pkt 1 p.r.d. jest zatem oczywiste i świadczy o rażącym naruszeniu prawa.”
I na koniec bardzo ważne, cyt.:
„Podnoszone przez uczestnika postępowania okoliczności w postaci:
negatywnych skutków społecznych związanych z wycofaniem ciągników z użytkowania,
konsekwencjami odpowiedzialności z tytułu rękojmi sprzedawcy pojazdów na rynku polskim,
upadku głównego importera i dealerów przedmiotowych pojazdów,
brak możliwości legalnego korzystania z takich pojazdów przez rolników, którzy je zakupili
nie mają bezpośredniego wpływ na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Kwestia ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej uczestnika postępowania, czy organu administracyjnego pozostaje poza oceną sądu administracyjnego w rozpoznawanej sprawie.”
WSA w Szczecinie uchylił zaskarżoną przez Prokuratora decyzję Starosty oraz jego WK i SKO.
Aż strach pomyśleć, co tam będzie się dalej działo, już nie mówiąc/pisząc o naszych kolegach, którzy te ciągniki klepali…..
Jak tonący brzytwy trzymajmy się Prawa,
a zniknie każda nasza obawa
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II SA/Sz 735/23 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2023-10-26; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-08-17; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;
2 na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej „K.p.a.”)
3 Prokurator powołał się na regulacje prawne dotyczące warunków wprowadzenia pojazdu do obrotu, w tym wymogi podlegania procedurze homologacji zawarte w przepisach u.p.r. oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.- dalej „rozporządzenie nr 167/2013”).
4 Proste zestawienie treści decyzji organu I instancji z treścią przepisów p.r.d. nie wykazuje, że pozostają one ze sobą w jawnej sprzeczności. Sprzeczność ujawnia się dopiero po dokonaniu wykładni przepisów krajowych z przepisami unijnymi. Nie zaistniały w ocenie organu odwoławczego, też inne przesłanki z art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a. do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji.
5 W rozumieniu art. 3 pkt 41 rozporządzenia nr 167/2013
By Dziadek Piotra • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: badanie techniczne, decyzje urzędnicze, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Prokurator, rejestracja pojazdu, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), stan techniczny pojazdów rolniczych, starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu