PRZEDSTAWICIEL SDiPCM ORAZ ZPP O BRANŻY

Rate this post

1/

Prezes Zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDiPCM) Tomasz Bęben1,:

Szanowni Państwo! Szanowne Panie Senator! Szanowni Panowie Senatorowie!

Chciałbym do państwa zaapelować. No, jeśli mam mówić o czymś nowym…

Wiele argumentów padło już ze strony pani dyrektor czy ze strony kolegów z innych organizacji branżowych. Ja się pod tym absolutnie podpisuję. Chciałbym do państwa zaapelować o zwyczajną odwagę.

Pamiętajmy, że przez te prawie 20 lat istniał mechanizm waloryzacji opłat, tylko on nie był wykorzystywany. Jak rozumiem, na czele tych ministerstw przez X lat stali państwa koledzy z przeróżnych rządów. Im tej woli czy też odwagi zwyczajnie brakło, a nawet jeśli ona była, to jednak decyzje były przesuwane na później. Oczywiście państwa oburzenie na tak niskie stawki skrupiło się na pani dyrektor, w sumie niesłusznie, bo jeśli ta wola polityczna…

O tym mówił tutaj pan senator Jarmuziewicz, jeśli się nie mylę.

To są decyzje polityczne. Jeśli taka decyzja polityczna zapadnie, to nie będzie trzeba orła palestry, żeby szybko taki mechanizm przygotować, żeby tę cenę czy wysokość stawki określić. Ale tutaj mamy do czynienia…

Pani dyrektor jest znakomitym prawnikiem, jest doktorem nauk prawnych, więc myślę, że bardzo szybko poradziłaby sobie z wyliczeniem tego, z określeniem, jak to powinno wyglądać. Dzisiaj skrupia się to na pani dyrektor, ale myślę, że to państwo…

To do państwa kieruję apel, żebyście skontaktowali się z kolegami z izby niższej czy też z ministerstwa, właśnie po to, żeby ich zachęcić. Wydaje się, że dojrzeliśmy do tego, żeby po tych 20 latach jednak te stawki zmienić. Myślę, że oburzenia społecznego by nie było. Tak jak powiedzieli tu wcześniej koledzy, ludzie zwyczajnie się dziwią, że pomimo wzrostu wszystkich cen – obecnie rosną ceny wszystkiego – za badania techniczne płacimy tyle, ile za, powiedzmy, kilogram czereśni w maju. Myślę, że dojrzeliśmy do tego. To nie spowodowałoby żadnych perturbacji, tak że zachęcałbym państwa do tego, żeby to oburzenie przekuwać właśnie w dyskusję z kolegami z izby niższej czy też z Ministerstwa Infrastruktury.

Wydaje się – jestem o tym święcie przekonany – że takie podwyższenie opłat to rozwiązanie win-win, korzystne dla wszystkich. Poprawi się bezpieczeństwo, o którym tu dzisiaj mówiono, i będzie to korzystne dla gospodarki i dla budżetu państwa, który jest gdzieś tam na końcu. Pamiętajmy, że cała branża motoryzacyjna – ja reprezentuję producentów, dystrybutorów i warsztaty – korzystałaby w jakiś sposób z tego dobrodziejstwa, co na końcu opłaciłoby się również państwu.

Niemniej najważniejsze jest oczywiście bezpieczeństwo kierowców. Powinniśmy jednak troszeczkę lepiej odsiewać w tych badaniach nie do końca sprawne pojazdy, a ci ludzie, którzy boją się utraty klientów, których obecnie nie ma aż tak dużo…

Jestem jednak sceptykiem, jeśli o to chodzi, i zawsze w pełni uczciwie patrzę na różnego rodzaju usterki.

Dziękuję państwu bardzo.”

2/

Ekspert w Dziale Monitoringu Prawnego i Ekspertyz w Związku Powiatów Polskich (PP) Przemysław Matysiak2,:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Ja króciutko chciałbym się odnieść, a właściwie zapytać przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury o kilka kwestii. Tutaj była mowa o projektowanej czy będącej w chwili obecnej w zamierzeniach nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym w kontekście badań technicznych. Czy wiadomo coś więcej na temat tej nowelizacji? Czy przykładowo wiadomo, na kiedy przewidywane jest sporządzenie i przedstawienie tego projektu?

Była też tutaj mowa o zmianach systemowych w kontekście badań technicznych. Chciałbym zapytać, czy Ministerstwo Infrastruktury planuje jakieś zmiany w zakresie nadzoru starostów nad stacjami kontroli pojazdów i diagnostami.

Dziękuję bardzo.”

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

źródło: https://www.senat.gov.pl/

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

1 na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu RP (nr 7) w dniu 03-04-2024.

2 na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu RP (nr 7) w dniu 03-04-2024.

Loading