PREZES PKS-u O NASZEJ BRANŻY

Rate this post

Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji Franciszek Kowaluk1:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Pani Dyrektor!

Nazywam się Franciszek Kowaluk i chciałbym powiedzieć parę słów od strony praktycznej. Ja już 44 lata pracuję w branży, od 36 lat jestem prezesem PKS w najmniejszej miejscowości w kraju, w której jest PKS, czyli w Łosicach, a jednocześnie jestem czwartą kadencje wiceprezesem Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji i od początku jestem we władzach Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Tak że kilka słów od strony praktycznej.

Nasza izba wspiera, tak jak wszyscy państwo tutaj, działania dotyczące waloryzacji opłat za badania techniczne. W naszej firmie też mamy okręgową stację kontroli pojazdów i wszyscy to rozumiemy. Chciałbym też powiedzieć, że rola pani dyrektor jest bardzo trudna, nie zazdroszczę. Badania techniczne są usługą w pewnym sensie publiczną, bo wykonywaną w imieniu państwa polskiego na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to działalność regulowana, a ceny są urzędowe. I to oczywiste, że powinny być zwaloryzowane. Ministerstwo Infrastruktury jest zobowiązane, zgodnie z prawem, brać pod uwagę koszty wykonywania czynności związanych z badaniem technicznym pojazdu. Wszyscy powinniśmy się dzisiaj skupić na tym, żeby rozwiązać problem, wprowadzić w życie…

Jak mówię, rola pani dyrektor nie jest łatwa. Dziękujemy też panu senatorowi Tadeuszowi Jarmuziewiczowi, z którym ja już od tylu lat współpracuję.

Muszę jednak powiedzieć, że ani obecny tutaj pan senator, który był przecież wiceministrem transportu, ani obecny tutaj odpowiednik pani dyrektor, czyli pan Andrzej Bogdanowicz, który był dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego, nie spowodowali, że zwaloryzowano ceny za badania techniczne po 2004 r.

Apeluję tutaj w imieniu naszej izby gospodarczej transportu samochodowego, podobnie jak poprzednicy, o podjęcie zdecydowanych działań, oczywistych działań w celu waloryzacji tych opłat. Jak już tutaj było mówione, płaca minimalna wzrosła pięciokrotnie. Te koszty też na pewno pięciokrotnie wzrosły, a ceny za badania techniczne są takie same. Ja już nie będę mówił, że w naszej okręgowej stacji kontroli pojazdów, jak robimy analizę tych kosztów…

No, nie ma tutaj żadnego biznesu. Takie działanie, zostawienie tych cen bez zmiany spowoduje, że ze stacjami kontroli pojazdów będzie tak jak kiedyś z PKS-ami, których było 194 i 3/4 tych przedsiębiorstw padło.

Oby tak się nie stało ze stacjami kontroli pojazdów.

Przecież te stacje kontroli pojazdów muszą inwestować, muszą kupować coraz droższe urządzenia, żeby spełnić wymogi techniczne, żeby Transportowy Dozór Techniczny odebrał te stacje kontroli pojazdów i one mogły funkcjonować. Stąd mój apel. I dziękuję za te wszystkie głosy…

Andrzej, nie gniewajcie się – mówię do dyrektora Andrzeja Bogdanowicza, ale także do pana senatora Tadeusza – ale ani poprzedni minister, to znaczy nowy minister, choć poprzedni też…

On kilka lat temu na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury jako poseł też apelował, interpelację złożył. Tak że, Panie Ministrze Poprzedni, dlaczego nie zmieniacie, nie waloryzujecie cen badań technicznych?

Pan Adamczyk jako minister mógł to zrobić, ale pomimo wszelkich apeli, protestów nawet, Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, niestety – powiedzmy sobie szczerze, otwarcie – nie zajął się tym tematem. I w dalszym ciągu robi się te analizy, czy robić tę waloryzację, czy nie robić…

Pani Dyrektor, życzę wytrwałości i sukcesów.”

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

źródło: https://www.senat.gov.pl/

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

1 na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu RP (nr 7) w dniu 03-04-2024.

Loading