sie 12 2024
WNIOSEK DO PROKURATURY O ŚCIGANIE KOLEGI W SPRAWIE „PIERWSZEGO”-OBT W KRAJU
Prokurator Rejonowy
w (…)
Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
Zawiadamiam o możliwości popełnienia przestępstwa przez (…) diagnostę Stacji Kontroli Pojazdów (…) polegającego na poświadczeniu nieprawdy w Zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr (…) z dnia 04.03.2021 w którym fałszywie zaświadczył, że ciągnik rolniczy marki MTZ Belarus model 920.2 nr VIN; Y4R900(…) rok produkcji 2020 spełniał wymagania techniczne jakie winien spełniać pojazd dopuszczany do ruchu drogowego podczas badań okresowych wykorzystywanych dla celów pierwszej rejestracji w RP i przeszedł z wynikiem pozytywnym badania w sposób określony w dyrektywie 2009/40/WE zmienionej dyrektywą 2010/48/WE oraz dyrektywą 2014/45/WE, które nakazują podczas badań kontrolę ciągników kategorii T1 objętych obowiązkiem homologacyjnym typu WE wprowadzanych do obrotu po 1 lipca 2009r w zakresie wypełniania wymagań technicznych określonych w dyrektywie 2003/37/WE, a następnie od 1 stycznia 2016r w rozporządzeniu (UE) 167/2013 czym diagnosta naruszył prawo konkurencji (…) oraz wszystkich innych producentów uczestniczących w rynku ciągników UE wyrządzając im tym szkodę jak również potencjalną szkodę dla posiadacza wynikłą z wady prawnej pojawiającej się na pojeździe w wyniku tego poświadczenia.
Uzasadnienie
W ramach realizacji wniosku o dostęp do informacji publicznej otrzymałem mailem od Starosty Powiatu (…) dokumenty związane z wydaną decyzją o pierwszej rejestracją ciągnika MTZ Belarus nr VIN; Y4R900(…), w których to dokumentach załączone zostało zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym dokonanym przez diagnostę Stacji Kontroli Pojazdów w (…) z dnia 04.03.2021 Pana (…) . Z treści zaświadczenia wynika, że diagnosta w sposób nieuprawniony wykonał badanie okresowe o którym mowa w art.81 ust.3 prawa drogowego na pojeździe sprowadzonym z Białorusi, który w czasie badania nie był pojazdem rejestrowanym i poświadczył wynik pozytywny tego badania. Zgodnie z art. 3 pkt. 38 rozporządzenia 167/2013 rejestracja to administracyjne dopuszczenie pojazdu, a dopuszczenie zgodnie z pkt. 40 to pierwsze użycie pojazdu w UE zgodnie z przeznaczeniem. Ww ciągnik nigdy jednak wcześniej nie był rejestrowany w UE ani dopuszczony. Zgodnie z treścią art. 1 dyrektywy 2009/40/WE wdrożonej do prawa krajowego okresowe badanie techniczne wykonuje się wyłącznie na pojeździe zarejestrowanym w jednym z Państw Członkowskich UE.
( … ).
* * *
Diagnosta w niniejszej sprawie nie zastosował się do obowiązujących przepisów prawa Unii i fałszywie zaświadczył, że badany przez niego pojazd wypełnia wymagania techniczne w tym w zakresie wymagań o których mowa w art.66 ust.1 pkt.3 ustawy o prawie drogowym dla którego te wymagania określone zostały w przepisach szczególnych (w rozporządzeniu (UE) 2016/1628 zgodnie z dyspozycją art.63 tego rozporządzenia w zw z art.19 rozporządzenia (UE) 167/2013). Dowodem na świadome fałszywe poświadczenie nieprawdy w dokumentach przez diagnostę jest fakt wykazania wyniku pozytywnego w zaświadczeniu o badaniu technicznym w sytuacji gdy SKP w której dokonywał badania ww ciągnika nie posiada wymaganej dyrektywą 2014/45/WE obowiązującej od 1 stycznia 2018r aparatury kontrolnej w zakresie badania emisji spalin a tabliczka znamionowa silnika nie zawierała informacji o poziomie emisji spalin i nie odpowiadała wymaganiom ani dyrektywy 97/68/WE ani zastępującej jej rozporządzenia (UE) 2016/1628 jak również w czasie badania technicznego dla celów pierwszej rejestracji z tabliczki znamionowej ciągnika nie wynikało, że był on homologowany na zgodność z rozporządzeniem (UE) 167/2013 zgodnie z dyspozycją art.73 ust.3 tego rozporządzenia.
Na uwagę zasługuje fakt, że przepis §9 ust.1 pkt.3 oraz pkt.3a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. W sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( aktualna publikacja aktu ujednoliconego Dz.U. z 4 kwiecień 2024r poz.502) w stosunku do ciągników rolniczych wprowadzonych do obrotu po 1 lipca 2009r nie ma zastosowania gdyż przepis ten jest niezgodny z Załącznikiem II dyrektywy 2009/WE/WE zmienionym dyrektywą 2010/48/WE oraz 2014/45/WE i w tym przypadku wprost mają zastosowania ww przepisy i wymagania dyrektyw unijnych zważywszy, że mają one wpływ na prawa jednostki na co wskazuje już motyw 1 preambuły dyrektywy 2010/48/WE. Zgodnie z linią orzeczniczą TSUE takie przepisy stosuje się na wprost i mają one pierwszeństwo przed prawem krajowym. Bezpieczeństwo funkcjonalne, prawo do czystego środowiska oraz swobody gospodarczej ( poszanowania prawa konkurencji) są wpisane w Kartę Praw Podstawowych UE i w tym zakresie badanie spełniania wymagań dotyczących zdatności pojazdu do ruchu winny te prawa respektować.
Wydanie fałszywego poświadczenia przez diagnostę skutkuje bezprawną rejestracją a następnie obrotem gospodarczym pojazdem obciążonym wadą prawną, naruszeniem norm bezpieczeństwa funkcjonalnego i środowiskowego oraz prawa konkurencji. Charakter prowadzonej przez diagnostę działalności, który w celu możliwości jej prowadzenia musiał uzyskać wymagane uprawnienia nadawane przez kompetentny organ po zdaniu egzaminu państwowego uzasadnia zwiększone oczekiwania wobec tego podmiotu, co do jego wiedzy, rzetelności zapobiegliwości i zdolności przewidywania w prowadzonych przez niego działaniach oraz znajomości obowiązującego prawa i następstw z niego wynikających w zakresie prowadzonych działań.
Ponad to na uwagę Prokuratora Rejonowego zasługiwać winien też fakt, że na podstawie zaświadczenia o przeprowadzeniu badań technicznych urzędnicy wydziału komunikacji w (…) dokonali rejestracji tak jak było by to przerejestrowywanie już wcześniej rejestrowanego w UE pojazdu pomimo, że pojazd nie figurował w systemie CEPiK, we wniosku o rejestrację wnioskodawca nie wykazywał nr rejestracyjnego, w zaświadczeniu o przeprowadzeniu okresowego badania technicznego wykazano, że pojazd nie jest pojazdem rejestrowanym ( w polu rejestracji wykazano ,,brak,,), w systemie SIS w polu nr rejestracyjny wykazano ,,brak,, jak również z dokumentach celnych – z deklaracji wynikało, że importowany ciągnik jest fabrycznie nowy a w poz.44 wskazano że sprawa homologacji jest do wyjaśnienia. Mając na uwadze powyższe trudno przyjąć za logicznym twierdzenie prokuratora umarzającego śledztwo PR Ds (…), że urzędnicy wydziału komunikacji w (…) mogli się pomylić i traktować ww ciągnik jako pojazd zarejestrowany podejmując się procedury przerejestrowania pojazdu zamiast stosować się do jasnej i ostrej dyspozycji art.72 ust.1 pkt.3 w zw z art.72 ust.2 pkt.1 ustawy o prawie drogowym zgodnej z art.5 ust.2 i ust.4 rozporządzenia 167/2013.
W niniejszej sprawie nie powinno się też tracić z pola widzenia, że zgodnie z ustawą o prawie drogowym nadzór nad Stacjami Kontroli Pojazdów (diagnostami) prowadzą starostwa powiatowe ( w praktyce urzędnicy wydziałów komunikacji) więc za powyższe naruszenia prawa dokonywane przez diagnostę winni również odpowiadać solidarnie urzędnicy starostwa odpowiedzialni za nadzór nad Stacją Kontroli Pojazdów zatrudniającej ww diagnostę.
(. . . )
– – – – – – – – – – – –
podpis
Do zawiadomienia załączam następujące dowody:
1. Kopia wniosku o rejestrację ciągnika Belarus 920.2
2. Kopie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym.
3. Kopie zapytania SIS
4. Kopie deklaracji celnej
5. Kopie decyzji o pierwszej rejestracji w RP.
Radecki
13 sierpnia 2024 @ 10:27
Jak po takich zawiadomieniach sprawy trafią do SKO które już cofały wcześniej uprawnienia diagnostom za drobniejsze przewinienia to efekt może być tylko jeden. Stosowanie prawa nie może być przecież wybiórcze.
Czyżby organizacje zrzeszające środowisko coś przespały i przeoczyły nie realizowanie obowiązków Państwa Członkowskiego UE przez urzędników DTD w sprawie szkoleń i dostosowaniu przepisów rozporządzenia MI do prawa Unii?
Czy zatrudniani przez organizacje prawnicy w końcu zabiorą się z towarzystwo wzajemnej adoracji z kręgu DTD i OSSWK czy tylko skupią się na odcinaniu kuponów za próby obrony diagnostów w sprawach z góry przegranych w WSA ?