SIŁA ZŁEGO NA JEDNEGO POLSKIEGO PRZEDSIĘBIORCĘ

Rate this post

Siła złego na jednego, czyli sądownictwo administracyjne (tradycyjnie?) na urzędniczym pasku. Nasza branża „moto” wspiera częściami Afrykę. Czyżby te dalekie rynki zbytu towarów, to jednak nie jest nasz narodowy sukces, który ilustruje naszą handlową zaradność?

Tak się zastanawiam nad tym problemem . . . . . .

1/ Ile samochodów w Afryce odtworzono w oparciu o części samochodowe przywiezione w kontenerach z Polski na Wybrzeże Kości Słoniowej?

2/ W jakim stanie technicznym są obecnie w/w samochody?

3/ Czy faktycznie stanowią one zagrożenie dla tamtejszego BRD?

4/ Czy części z Polski naruszają Prawo w Afryce lub chociaż na Wybrzeżu Kości Słoniowej?

5/ Czy urzędnicy skarbowi (oraz sądowi!) posiadają stosowną wiedzę o mechanice samochodowej na tyle, aby prawidłowo zakwalifikować części do ewentualnego i ponownego montażu? A jeśli nie, to czemu blokują takie pozytywne inicjatywy?

 

Chodzi o ten wyrok NSA, który jest już kolejnym wyrokiem w podobnej sprawie, a który w ten sposób ilustruje pewien element urzędniczej praktyki.1

Zaczęło się od tego, że 19 listopada 2019 r. Kierownik Oddziału Celnego „Baza Kontenerowa” w G. Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w G. (dalej „Kierownik Oddziału Celnego”) poinformował GIOŚ, że podczas przeprowadzonej 7 listopada 2019 r. kontroli jednego z kontenerów zaszło podejrzenie, iż załadowane do tego kontenera części samochodowe mogą stanowić odpad.2 W związku z powyższym Kierownik Oddziału Celnego zawiadomił GIOŚ o nielegalnym międzynarodowym przemieszczaniu odpadu oraz przekazał następujące dokumenty:

  • formularz informacji o transgranicznym przemieszczaniu odpadów z dnia 19 listopada 2019 r.;

  • formularz wniosku o przeprowadzenie oceny towaru z dnia 12 listopada 2019 r.;

  • wniosek o przeprowadzenie oceny towaru w ramach operacji […];

  • notatkę służbową z dnia 7 listopada 2019 r.;

  • wniosek kontroli ładunku przewozowego z dnia 5 listopada 2019 r. część A i B; dokument MRN nr […];

  • specyfikację do faktury nr […] z dnia 31 października 2019 r.;

  • fakturę walutową nr […] z dnia 31 października 2019 r.;

  • załącznik 2 do instrukcji dotyczącej zasad postępowania z towarami o znaczeniu strategicznym;

  • dokumentację fotograficzną.

Po dokonaniu analizy tego materiału dowodowego, GIOŚ w dniu 17 grudnia 2019 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne3 w sprawie określenia sposobu gospodarowania odpadami o kodzie 16 01 21* w postaci mieszaniny używanych części samochodowych o masie około 26,6 Mg (w tym m.in.: alternatory, belki, drzwi, cięte fragmenty pojazdów, klapy, fotele, kanapy, koła, lampy tylne, lusterka, kolumny McPherson, pompy paliwa, rury wydechowe, silniki spalinowe z zapłonem iskrowym, silniki spalinowe tłokowe, zderzaki i inne części samochodowe), stanowiącej zawartość kontenera skarżącego, będącego wysyłającym odpady, odpowiedzialnym za ich nielegalne międzynarodowe przemieszczenie z terytorium Polski na terytorium Wybrzeża Kości Słoniowej.

Na naszą uwagę w tej sprawie zasługuje tutaj fakt, że wśród wymienionych części samochodowych w tym kontenerze brak jakiejkolwiek informacji o szczątkach/kawałkach rur wydechowych, połamanych elementach silnika lub siedzeń, uszkodzonych kolumnach (…) lub zbitych lusterkach, itd., itp., et’cetera. A z tego może wynikać, że wszystkie te części nadawały się do ponownego montażu i mogły być . . . . . – sprzedane, zaś przychód mógł zostać opodatkowany!

Ale urzędnicy postanowili zadziałać na niekorzyść Państwa i zapobiec temu, aby jakiś przedsiębiorca zarobił swój grosik (po opodatkowaniu) na tym przedsięwzięciu.

Nasza państwo nigdy nie rozumiało i – jak widać na tym przykładzie – nadal nie rozumie, na czym polega współpraca gospodarcza. Urzędnicy podejmują decyzję niekorzystne w tej sprawie uzurpując sobie wiedzę, której nie posiadają.

Niestety, wspiera ich w tym szkodliwym działaniu nasze administracyjne sadownictwo. Czyli siła złego na jednego, więc nasz rzutki przedsiębiorca musiał przegrać.

Trzymajcie się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – –

1 III OSK 977/22 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2025-06-24; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2022-04-12; Symbol z opisem: 6135 Odpady; Hasła tematyczne: Odpady; Sygnatury powiązane: IV SA/Wa 1048/21 – Wyrok WSA w Warszawie z 2021-11-30; Skarżony organ: Inspektor Ochrony Środowiska; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną;

2 zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 ze zm., dalej „ustawa o odpadach”)

3 znak DKGO-420.0-127z/19/js,

Loading