Elektroniczna droga skargi w postępowaniu administracyjnym.
W omawianej sprawie Strona, działająca przez zawodowego pełnomocnika, wniosła skargę za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w ten sposób, że wniosła podpisane podpisem zaufanym pismo przewodnie oraz załączniki:
w jednym dokumencie elektronicznym – wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji z załącznikami,
zaś w drugim dokumencie elektronicznym – skargę wraz z m.in. pełnomocnictwem.
Pod każdym z załączników został także złożony przez pełnomocnika Strony osobny podpis elektroniczny.
W opisanej sytuacji spór w sprawie koncentruje się na pytaniu czy w sytuacji, gdy skarga i pełnomocnictwo znajdowały się w jednym dokumencie – pliku PDF podpisanym elektronicznie, załączonym do pisma przewodniego, także podpisanego elektronicznie – były obarczone wadą formalną w postaci braku podpisu elektronicznego pod skargą i braku uwierzytelnienia pełnomocnictwa.
NSA uznaje za błędne wcześniejsze stanowisko WSA w w/w sprawie, że skarga nie została podpisana, a pełnomocnictwo tym samym nie zostało uwierzytelnione.
NSA w tym wyroku1 podziela stanowisko wyrażone we wcześniejszym postanowieniu NSA z 7 lipca 2021 r., sygn. akt I GZ 178/21 (i przytoczonych w nim orzeczeniach NSA), opubl.: orzeczenia.nsa.gov.pl , dotyczące zasad korzystania ze środków komunikacji elektronicznej, a w szczególności koncentrującej się na informacjach zawartych w „dokumencie pomocy” zamieszczonym na stronie internetowej www.epuap.gov.pl
W orzecznictwie prezentowany jest pogląd, że podpisanie wymaganym podpisem dokumentu elektronicznego wnoszonego przez platformę ePUAP, wewnątrz którego przekazywane są inne dokumenty, np. skarga i załączniki, skutkuje podpisaniem całego dokumentu elektronicznego, czyli skargi wraz z załączonymi do niej plikami.
Wskazuje się, że formalistyczna wykładnia art. 46 § 2b p.p.s.a. co do wymogu podpisania podpisem elektronicznym odrębnie każdego dokumentu (pliku), przesyłanych w jednym dokumencie elektronicznym, przeczy celowi wprowadzenia informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego oraz oficjalnym zasadom funkcjonowania i podpisywania pism w platformie ePUAP (por. postanowienia NSA z 16 czerwca 2020 r., sygnatura akt II OZ 275/20; 11 sierpnia 2020 r., sygn. akt I FZ 76/20).
Wyjaśnić trzeba, że art. 46 § 2a p.p.s.a. odnosi się do pism stron wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego. Przepis ten reguluje elementy, które powinno posiadać pismo wnoszone do sądu, wśród których jest również odpowiedni podpis elektroniczny. Zasady zawarte w art. 46 § 2a p.p.s.a. odnoszą się również do załączników wnoszonych drogą elektroniczną, co wynika z art. 46 § 2b p.p.s.a.
O załączniku do pisma wnoszonego do sądu administracyjnego stanowi art. 47 p.p.s.a. Zgodnie z § 1 tego przepisu do pisma strony należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla doręczenia ich stronom, a ponadto, jeżeli w sądzie nie złożono załączników w oryginale, po jednym odpisie każdego załącznika do akt sądowych. Natomiast zgodnie z § 3 tego przepisu w przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się.
Ponadto pismo inicjujące postępowanie sądowe, jak w sprawie skarga do WSA, nie stanowi załącznika w rozumieniu art. 46 i art. 47 p.p.s.a. Załącznikiem w rozumieniu tych regulacji może być w szczególności pełnomocnictwo oraz inne dokumenty wykazujące umocowanie, dokument przedkładany przez wnoszącego jako dowód w sprawie itp.
Jednocześnie należy zauważyć, że art. 46 p.p.s.a., ani też jakikolwiek inny przepis tego aktu prawnego nie reguluje technicznej strony wnoszenia pism do sądu drogą elektroniczną. Jeden ze sposobów wnoszenia pism do sądu administracyjnego w ten sposób wiąże się ze skorzystaniem z usług systemu teleinformatycznego, w którym instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy w sieci Internet, a mianowicie elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP).
Zasady wnoszenia pism za pośrednictwem ePUAP regulują w szczególności wewnętrzne instrukcje obsługi tego systemu teleinformatycznego. Choć wskazane instrukcje i e-Podręcznik nie stanowią źródła prawa w rozumieniu art. 87 Konstytucji, to jednak, skoro są to oficjalne dokumenty administracji publicznej określające m.in. zasady opatrywania gotowych pism podpisem elektronicznym, kierując się zasadą wyrażoną w art. 8 k.p.a., strona, korzystając z zawartych w nich wskazówek, nie może z tego powodu ponosić negatywnych konsekwencji procesowych.
Wymaga zauważenia, że pojęcie „załącznika” pojawia się również w ww. dokumencie pomocy zamieszczonym na stronie internetowej www.epuap.gov.pl . Z dokumentu tego wynika, że użytkownik może również pobrać załączniki z dysku i wysłać je wraz z wypełnionym formularzem do urzędu. Należy jednak dostrzec odmienne znaczenie pojęcia „załącznika” w rozumieniu art. 46 § 2b p.p.s.a. oraz „załącznika” w rozumieniu wynikającym z dokumentu pomocy. W przepisie art. 46 w związku z art. 47 p.p.s.a. mowa jest o załączniku do pisma wnoszonego do sądu administracyjnego (w tej sprawie – skargi). Z kolei w dokumencie pomocy mowa jest o załączniku do formularza. Są to zatem całkowicie odrębne reguły postępowania, które używają pojęcia „załącznik” w zupełnie różnym znaczeniu. Należy zaznaczyć, że skarga do sądu z natury rzeczy nie może być jednocześnie załącznikiem w rozumieniu art. 46 §2b p.p.s.a. Ta sama skarga do sądu administracyjnego może natomiast być załącznikiem do formularza dostępnego w ePUAP.
W konsekwencji należy zatem przyjąć, że podpisanie wymaganym podpisem dokumentu elektronicznego wnoszonego przez platformę ePUAP, wewnątrz którego przekazywane są inne dokumenty, np. skarga, załączniki, skutkuje podpisaniem całego dokumentu elektronicznego, tj. treści skargi wraz z załączonymi do niego plikami.
Nie ma żadnych przeszkód, ażeby załącznikiem takim był dokument elektroniczny zawierający treść skargi do sądu administracyjnego. Wykładni tej nie przeczy również treść art. 46 § 2b p.p.s.a., zgodnie z którym zasady podpisywania przewidziane w § 2a dotyczą także załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego. Z przepisu tego wynika bowiem jedynie, że jeżeli strona chce wnieść do sądu załącznik w formie odrębnego dokumentu elektronicznego, to ten dokument powinien być również podpisany przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Istotne jest zatem odpowiednie podpisanie przekazywanego dokumentu elektronicznego.
Wobec tego podpisanie wymaganym podpisem dokumentu elektronicznego wnoszonego przez platformę ePUAP, wewnątrz którego przekazywane są inne dokumenty, np. skarga, pełnomocnictwo jako załącznik, skutkuje podpisaniem całego dokumentu elektronicznego (por. też m.in. postanowienie NSA w sprawie I FZ 76/20). Załącznikiem w tym dokumencie (gdy jest jeszcze formularz w tym dokumencie) może być skarga do sądu, co jednak nie oznacza, że jest ona w takiej sytuacji załącznikiem w rozumieniu art. 46 § 2b p.p.s.a.
– – – – – – – – – – –
1II GZ 638/25 – Postanowienie NSA; Data orzeczenia: 2025-09-18; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2025-08-26; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Inne; Sygnatury powiązane: II SA/Sz 388/25 – Postanowienie WSA w Szczecinie z 2025-07-22; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżone postanowienie;
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
paź 14 2025
SKARGA ELEKTRONICZNA W POSTĘPOWANIU SĄDOWO-ADMINISTRACYJNYM
Elektroniczna droga skargi w postępowaniu administracyjnym.
W omawianej sprawie Strona, działająca przez zawodowego pełnomocnika, wniosła skargę za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w ten sposób, że wniosła podpisane podpisem zaufanym pismo przewodnie oraz załączniki:
w jednym dokumencie elektronicznym – wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji z załącznikami,
zaś w drugim dokumencie elektronicznym – skargę wraz z m.in. pełnomocnictwem.
Pod każdym z załączników został także złożony przez pełnomocnika Strony osobny podpis elektroniczny.
W opisanej sytuacji spór w sprawie koncentruje się na pytaniu czy w sytuacji, gdy skarga i pełnomocnictwo znajdowały się w jednym dokumencie – pliku PDF podpisanym elektronicznie, załączonym do pisma przewodniego, także podpisanego elektronicznie – były obarczone wadą formalną w postaci braku podpisu elektronicznego pod skargą i braku uwierzytelnienia pełnomocnictwa.
NSA uznaje za błędne wcześniejsze stanowisko WSA w w/w sprawie, że skarga nie została podpisana, a pełnomocnictwo tym samym nie zostało uwierzytelnione.
NSA w tym wyroku1 podziela stanowisko wyrażone we wcześniejszym postanowieniu NSA z 7 lipca 2021 r., sygn. akt I GZ 178/21 (i przytoczonych w nim orzeczeniach NSA), opubl.: orzeczenia.nsa.gov.pl , dotyczące zasad korzystania ze środków komunikacji elektronicznej, a w szczególności koncentrującej się na informacjach zawartych w „dokumencie pomocy” zamieszczonym na stronie internetowej www.epuap.gov.pl
W orzecznictwie prezentowany jest pogląd, że podpisanie wymaganym podpisem dokumentu elektronicznego wnoszonego przez platformę ePUAP, wewnątrz którego przekazywane są inne dokumenty, np. skarga i załączniki, skutkuje podpisaniem całego dokumentu elektronicznego, czyli skargi wraz z załączonymi do niej plikami.
Wskazuje się, że formalistyczna wykładnia art. 46 § 2b p.p.s.a. co do wymogu podpisania podpisem elektronicznym odrębnie każdego dokumentu (pliku), przesyłanych w jednym dokumencie elektronicznym, przeczy celowi wprowadzenia informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego oraz oficjalnym zasadom funkcjonowania i podpisywania pism w platformie ePUAP (por. postanowienia NSA z 16 czerwca 2020 r., sygnatura akt II OZ 275/20; 11 sierpnia 2020 r., sygn. akt I FZ 76/20).
Wyjaśnić trzeba, że art. 46 § 2a p.p.s.a. odnosi się do pism stron wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego. Przepis ten reguluje elementy, które powinno posiadać pismo wnoszone do sądu, wśród których jest również odpowiedni podpis elektroniczny. Zasady zawarte w art. 46 § 2a p.p.s.a. odnoszą się również do załączników wnoszonych drogą elektroniczną, co wynika z art. 46 § 2b p.p.s.a.
O załączniku do pisma wnoszonego do sądu administracyjnego stanowi art. 47 p.p.s.a. Zgodnie z § 1 tego przepisu do pisma strony należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla doręczenia ich stronom, a ponadto, jeżeli w sądzie nie złożono załączników w oryginale, po jednym odpisie każdego załącznika do akt sądowych. Natomiast zgodnie z § 3 tego przepisu w przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się.
Ponadto pismo inicjujące postępowanie sądowe, jak w sprawie skarga do WSA, nie stanowi załącznika w rozumieniu art. 46 i art. 47 p.p.s.a. Załącznikiem w rozumieniu tych regulacji może być w szczególności pełnomocnictwo oraz inne dokumenty wykazujące umocowanie, dokument przedkładany przez wnoszącego jako dowód w sprawie itp.
Jednocześnie należy zauważyć, że art. 46 p.p.s.a., ani też jakikolwiek inny przepis tego aktu prawnego nie reguluje technicznej strony wnoszenia pism do sądu drogą elektroniczną. Jeden ze sposobów wnoszenia pism do sądu administracyjnego w ten sposób wiąże się ze skorzystaniem z usług systemu teleinformatycznego, w którym instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy w sieci Internet, a mianowicie elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP).
Zasady wnoszenia pism za pośrednictwem ePUAP regulują w szczególności wewnętrzne instrukcje obsługi tego systemu teleinformatycznego. Choć wskazane instrukcje i e-Podręcznik nie stanowią źródła prawa w rozumieniu art. 87 Konstytucji, to jednak, skoro są to oficjalne dokumenty administracji publicznej określające m.in. zasady opatrywania gotowych pism podpisem elektronicznym, kierując się zasadą wyrażoną w art. 8 k.p.a., strona, korzystając z zawartych w nich wskazówek, nie może z tego powodu ponosić negatywnych konsekwencji procesowych.
Wymaga zauważenia, że pojęcie „załącznika” pojawia się również w ww. dokumencie pomocy zamieszczonym na stronie internetowej www.epuap.gov.pl . Z dokumentu tego wynika, że użytkownik może również pobrać załączniki z dysku i wysłać je wraz z wypełnionym formularzem do urzędu. Należy jednak dostrzec odmienne znaczenie pojęcia „załącznika” w rozumieniu art. 46 § 2b p.p.s.a. oraz „załącznika” w rozumieniu wynikającym z dokumentu pomocy. W przepisie art. 46 w związku z art. 47 p.p.s.a. mowa jest o załączniku do pisma wnoszonego do sądu administracyjnego (w tej sprawie – skargi). Z kolei w dokumencie pomocy mowa jest o załączniku do formularza. Są to zatem całkowicie odrębne reguły postępowania, które używają pojęcia „załącznik” w zupełnie różnym znaczeniu. Należy zaznaczyć, że skarga do sądu z natury rzeczy nie może być jednocześnie załącznikiem w rozumieniu art. 46 §2b p.p.s.a. Ta sama skarga do sądu administracyjnego może natomiast być załącznikiem do formularza dostępnego w ePUAP.
W konsekwencji należy zatem przyjąć, że podpisanie wymaganym podpisem dokumentu elektronicznego wnoszonego przez platformę ePUAP, wewnątrz którego przekazywane są inne dokumenty, np. skarga, załączniki, skutkuje podpisaniem całego dokumentu elektronicznego, tj. treści skargi wraz z załączonymi do niego plikami.
Nie ma żadnych przeszkód, ażeby załącznikiem takim był dokument elektroniczny zawierający treść skargi do sądu administracyjnego. Wykładni tej nie przeczy również treść art. 46 § 2b p.p.s.a., zgodnie z którym zasady podpisywania przewidziane w § 2a dotyczą także załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego. Z przepisu tego wynika bowiem jedynie, że jeżeli strona chce wnieść do sądu załącznik w formie odrębnego dokumentu elektronicznego, to ten dokument powinien być również podpisany przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Istotne jest zatem odpowiednie podpisanie przekazywanego dokumentu elektronicznego.
Wobec tego podpisanie wymaganym podpisem dokumentu elektronicznego wnoszonego przez platformę ePUAP, wewnątrz którego przekazywane są inne dokumenty, np. skarga, pełnomocnictwo jako załącznik, skutkuje podpisaniem całego dokumentu elektronicznego (por. też m.in. postanowienie NSA w sprawie I FZ 76/20). Załącznikiem w tym dokumencie (gdy jest jeszcze formularz w tym dokumencie) może być skarga do sądu, co jednak nie oznacza, że jest ona w takiej sytuacji załącznikiem w rozumieniu art. 46 § 2b p.p.s.a.
– – – – – – – – – – –
1 II GZ 638/25 – Postanowienie NSA; Data orzeczenia: 2025-09-18; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2025-08-26; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Inne; Sygnatury powiązane: II SA/Sz 388/25 – Postanowienie WSA w Szczecinie z 2025-07-22; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżone postanowienie;
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: diagnosta, nadzór nad SKP, NSA, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu