lis 28 2025
REWELACYJNY WYROK WSA WE WROCŁAWIU – WRESZCIE IDZIE NOWE!
Idzie nowe, bo WSA odwołał się do Naszej Rewolucyjnej Dyrektywy nr 45 z 2014 r.!
Przyznaję się Wam, że sam nie mogłem w to uwierzyć, więc czytałem 2 razy. Bo sprawa dotyczyła ewentualnej utraty naszych uprawnień przez Kolegę z Oławy. A tu widzę w sprawie, że nagle następuje zwrot o 180 stopni (sic!). Bo WK/starostwo i SKO, bazując tradycyjnie na interpretacji Prawa naszych chorych urzędów dążyły do pozbawienia kolegi uprawnień na 5 lat. Na szczęście Prawo UE zostało już wreszcie zauważone, choć minęły już aż dwie dekady bezprawia (sic!).
A było to tak . . . . . . .
Decyzją z 26 lutego 2025 r. oznaczoną numerem SKO 4320.1.2025 SKO we Wrocławiu utrzymało w mocy decyzję Starosty Oławskiego z 18 grudnia 2024 r. (nr KM.5422.1.2024.) o cofnięciu naszemu Koledze Uprawnionemu Diagnoście Samochodowemu M. D. (skarżącemu, stronie) uprawnienia do wykonywania BT pojazdów na SKP.1
W uzasadnieniu w/w decyzji SKO we Wrocławiu wskazało, że Starosta także cofnął skarżącemu uprawnienie diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów ponieważ przeprowadził on BT pojazdu zasilanego gazem LPG w sposób nieprawidłowy. Ta rzekoma nieprawidłowość wyszła w trakcie kontroli przeprowadzonej w SKP, w której nasz Kolega był zatrudniony, a mianowicie cyt.:
„(…) zespół kontrolujący w trakcie kontroli stwierdził, iż diagnosta Pan M. D. przeprowadził 12 września 2023 r. o godz. 14:33 z wynikiem pozytywnym okresowe badanie techniczne pojazdu marki V., nr rej. […] (…) zasilanego gazem LPG, pomimo tego, że w pozwoleniu czasowym serii […] numer […] dla ww. pojazdu nie było adnotacji o przystosowaniu pojazdu do zasilania gazem LPG„.
Nasz Kolega przyznał się do dopuszczenia się zarzucanej mu nieprawidłowości i wyjaśnił, że cyt.:
„w trakcie przeprowadzonego badania nr […]/[…]/[…]/[…] z 12 września 2023 r., mając na biurku dowód rejestracyjny (próbny) omyłkowo przeczytałem zapis w adnotacjach obok pieczątki z Wydziału Komunikacji. A zatem zamiast przeczytać HAK i VAT1 ja przeczytałem GAZ i VAT1 i dlatego badanie wykonałem z wynikiem pozytywnym.
Nadmienię, że wszystkie czynności podczas badania technicznego wykonałem prawidłowo. Mając przed sobą Decyzję nr KM.5410.11264.2023.BS ze Starostwa w Oławie o rejestracji pojazdu, a także Protokół nr TDT/31/ZTZ T4B 0319/22/BOR ważny do 23.06.2023r. i Decyzję TDT/31/ZTZ T4B 0319/22/BOR ważną do 23 czerwca 2032 r. przeprowadziłem badanie pojazdu wraz ze sprawdzeniem butli razem z instalacją gazową. Wpisałem informacje uzyskane z Protokołu i Decyzji potwierdzone danymi z butli gazowej.
W/w sytuacja jest to tylko i wyłącznie moją niezamierzoną pomyłką, która w żaden sposób nie wpłynęła na proces wykonywania przeze mnie badania technicznego pojazdu. W przyszłości zobowiązuję się do bardziej skrupulatnej kontroli dokumentów pojazdu„.
Te argumenty nie wzruszyły ani urzędników naszego (?) nadzoru z WK/starostwa w Oławie, ani prawników (?) z SKO.2 Na szczęście ta sprawa trafiła do WSA we Wrocławiu, który stwierdził m.in., cyt.:
-
tego rodzaju sankcja jest bardzo dotkliwa i powinna być zarezerwowana dla drastycznych naruszeń obowiązków przez diagnostę, gdyż decyzja starosty w tym zakresie jest w skutkach równoważna orzeczeniu przez sąd powszechny środka karnego w postaci zakazu wykonywania określonego zawodu lub pełnienia funkcji3.
-
„bez istnienia dostatecznie zróżnicowanego zespołu sankcji trudno byłoby przecież wyobrazić sobie normalne funkcjonowanie regulacji administracyjnoprawnej„4.
-
Biorąc pod uwagę treść art. 23 ust. 1 dyrektywy 2014/45/UE, termin implementacji dyrektywy upłynął z 20 maja 2017 r.5
-
W myśl art. 9 w/w dyrektywy: „W przypadku jedynie drobnych usterek uznaje się, że badanie zostało przeprowadzone z wynikiem pozytywnym, usterki zostają usunięte, a pojazd nie wymaga ponownego badania. (…).”
-
W konsekwencji, w rozpoznawanej sprawie art. 84 ust. 3 ustawy PoRD powinien być rozumiany, że uprawniony diagnosta samochodowy zostanie pozbawiony uprawnień zawodowych wyłącznie w sytuacji kiedy przeprowadziłby badanie techniczne pojazdu akceptując zaistnienie usterek (nieprawidłowości) poważnych i niebezpiecznych.6
-
kontrolowany samochód posiadał wszelkie wymagane dokumenty w tym zakresie, potwierdzające prawidłowość montażu instalacji gazowej – homologacji oraz sprawności zbiornika gazu, tj. ważny Protokół i Decyzję TDT z datą ważności do dnia 23 czerwca 2032 r.
-
Dyrektywa 2014/45/UE pozostawia państwom członkowskim swobodę w określaniu surowości kar, w myśl bowiem jej art. 1 ustanawia ona minimalne wymogi dotyczące systemu okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowanych na drogach publicznych.
-
W zał. nr 1 do dyrektywy 2014/45/UE została wskazana poszczególna ocena nieprawidłowości (usterek), których może dopuścić się diagnosta w trakcie badania technicznego pojazdu, z podziałem ich na rodzaje: drobne poważnie i niebezpieczne. Sąd zauważył, że usterka, która została stwierdzona przy wykonywaniu badań diagnostycznych samochodu wykonywanych przez skarżącego, tzn.- niezauważony przez diagnostę brak adnotacji o przystosowaniu pojazdu do zasilania gazem w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiednim dokumencie – nie została w nim w ogóle wymieniona. W takiej sytuacji, zgodnie z treścią ust. 3 zał. nr 1 do dyrektywy 2014/45/UE zdanie 3: „Usterki niewymienione w niniejszym załączniku ocenia się pod względem zagrożenia, jakie stwarzają dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.”
-
dokonując oceny jakości działania skarżącego w rozpoznawanej sprawie wskazać należy na powołaną zasadę proporcjonalności wynikającą nie tylko z dyrektywy 2014/45/UE, ale z Traktatu o Unii Europejskiej (art. 5 pkt 4) i Konstytucji RP (art. 31 ust.3) nakazującą stosowanie środków proporcjonalnych do wagi naruszenia, z tym, że wagę naruszenia należy ocenić mając na uwadze cel chronionego dobra jakim w tym wypadku jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym i taką ocenę organy powinny przeprowadzić.
-
Z powyższych uregulowań wynika wprost konieczność wprowadzenia przez państwa członkowskie UE zasady proporcjonalności sankcji dla diagnostów w zależności od popełnionego przez nich czynu związanego z nieprawidłowym przeprowadzeniem badania technicznego pojazdu.7
-
Nie może być bowiem tak, że pobieżne działanie i ocena urzędników zadecyduje o tym, że w gruncie rzeczy z niewnikliwie wyjaśnionych powodów pozbawiać się będzie obywatela uprawnień, które decydują nie tylko o jego statusie zawodowym, ale także o sytuacji materialnej jego rodziny.
-
zadaniem organu administracyjnego jest w takiej sytuacji szczegółowe zbadanie zakresu ewentualnych nieprawidłowości w wykonywaniu przez danego diagnostę funkcji i rozważenie, czy w okolicznościach konkretnej sprawy istnieją podstawy do wydania orzeczenia o cofnięciu uprawnień.
-
Sąd podziela podnoszone w doktrynie zastrzeżenia, że przyjęte w art. 84 ust. 3 Prawo o ruchu drogowym „mechaniczne” ukształtowanie odpowiedzialności diagnosty budzi zastrzeżenia z punktu widzenia zasady proporcjonalności (art. 2 i 31 ust. 3 Konstytucji), w świetle której stopień dolegliwości sankcji określonej w ustawie powinien odpowiadać wadze i istotności niedopełnienia obowiązku przewidzianego przez prawo.8
-
Organy powinny (…) mieć na uwadze proponowane zmiany w ustawie PoRD mające na celu prawidłową, kompletną implementacje dyrektywy 2014/45/UE przewidującą gradację kar wobec diagnosty, którą dotychczas polski ustawodawca pominął i dokonać oceny zaistniałej usterki biorąc pod uwagę wpływ tej nieprawidłowości na bezpieczeństwo w ruchu drogowym w świetle przypisania jej stosownej wagi mając na uwadze definicję usterki poważnej zawartej w dyrektywie i rozporządzeniu. Takie działanie organów jest uzasadnione brakiem umieszczenia usterki przypisanej skarżącemu w załączniku nr. 1 dyrektywy 2014/45/UE w świetle przywołanego pkt 3 ww. Załącznika.
-
W opinii Sądu usterka przypisana skarżącemu wykonującemu badanie techniczne pojazdu nie ma znaczenia pod kątem bezpieczeństwa w użytkowaniu tego samochodu w ruchu drogowym.
Z powyższych względów Sąd uznał, że zaskarżona decyzja i poprzedzająca ją decyzja organu pierwszej instancji wydane zostały z takim naruszeniem przepisów, które mogło mieć wpływ na wynik sprawy.
Tak więc, 16 października 2025 r. WSA rozpatrując tę sprawę ze skargi naszego Kolegi M.D. na decyzję SKO we Wrocławiu z 26 lutego 2025 r., nr SKO 4320.1.2025 w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty do wykonywania BT pojazdów na SKP:
I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Oławskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. nr KM.5422.1.2024;
II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu na rzecz skarżącego 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Ufff, także i Wy dotrwaliście do końca tego rewelacyjnego i rewolucyjnego wyroku.
Miejmy nadzieję, że z tym wyrokiem wreszcie zmieni się nasza siermiężna i zaściankowa rzeczywistość prawna w naszej patologicznej branży.
I pamiętajcie: z tego Wyroku można czerpać garściami!
Trzymajmy się Prawa,
tego się także domaga
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 III SA/Wr 189/25 – Wyrok WSA we Wrocławiu; Data orzeczenia: 2025-11-06; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-05-08; Symbol z opisem: 6032 Inne z zakresu prawa o ruchu drogowym; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Uchylono decyzję I i II instancji;
2 Choć co ciekawe, postanowieniem z 29 kwietnia 2025 r. SKO wstrzymało wykonanie swojej własnej decyzji.
3 wyrok NSA z 31 sierpnia 2006 r. sygn. I OSK 1151/05 Lex nr 275441
4 Z. Kmieciak: ogólne zasady prawa i postępowania administracyjnego, Warszawa 2000 str. 122
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylające dyrektywę 2009/40/WE (Dz. UE.L.20154.127.51, dalej dyrektywa 2014/45/UE).
6 Celem wprowadzenia określonych standardów badań pojazdów jest zapewnienie bezpieczeństwa na drogach, zmniejszenie ilości wypadków na drogach powodujących obrażenia lub śmierć ofiar (zob. pkt 6 wstępu do dyrektywy 2014/45/UE).
7 istotna w tej sprawie jest treść załącznika nr V do dyrektywy 2014/45/UE wskazującego na przepisy i procedury dotyczące organów nadzoru ustanowionych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 14 obejmujące następujące minimalne wymogi
8 por. M. Kaczocha, Cofnięcie diagnoście uprawnień do wykonywania badań technicznych jako typ sankcji administracyjnej, IUS Novum 1/2016, s. 109 i n.; podobnie zob. wyrok WSA z Gorzowie Wielkopolskim z 11 lipca 2018 sygn. akt II SA/Go 285/18
![]()















28 listopada 2025 @ 11:23
W końcu znalazł się skład orzekający który dostrzegł pierwszeństwo prawa Unii (służącego obywatelom) nad przepisami krajowymi przygotowanymi przez rodzimych partaczy, które służyć ma cwaniaczkom handlującym używanymi pojazdami.
Czy wobec tego wyroku WSA uzasadnionego OBOWIĄZUJĄCYM w RP prawem wspólnotowym znajdzie się jeszcze jakiś diagnosta podważający sens stosowania przepisów Unii? To nie prawo wspólnotowej jest złe tylko najczęściej tu u Nas w kraju wypacza się przepisy Unii transponując je do prawa krajowego tak by ktoś przy tej okazji mógł zarobić.
Cytat z wyroku:
Organy powinny (…) mieć na uwadze proponowane zmiany w ustawie PoRD mające na celu prawidłową, kompletną implementacje dyrektywy 2014/45/UE przewidującą gradację kar wobec diagnosty, którą dotychczas polski ustawodawca pominął i dokonać oceny zaistniałej usterki biorąc pod uwagę wpływ tej nieprawidłowości na bezpieczeństwo w ruchu drogowym w świetle przypisania jej stosownej wagi mając na uwadze definicję usterki poważnej zawartej w dyrektywie i rozporządzeniu. Takie działanie organów jest uzasadnione brakiem umieszczenia usterki przypisanej skarżącemu w załączniku nr. 1 dyrektywy 2014/45/UE w świetle przywołanego pkt 3 ww. Załącznika.
***
To teraz zastanówmy się ilu diagnostów zostało pokrzywdzonych po 20 maja 2017r z winy urzędników MI, którym nie śpieszno było implementować przepisy dyrektywy 2014/45 do PRD. ,,Grzech,, zaniechania może skutkować pozwami niektórych diagnostów o odszkodowanie od SP ponieważ mogli niesłusznie zostać pozbawieni uprawnień do wykonywania zawodu. W takich przypadkach podstawą jest Art.417 ² k.c.