ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Rate this post

Zmiany konstrukcyjne nieco (?) kontrowersyjne, szczególnie przed pierwszą rejestracją na terenie Polski.

Czyli:

  • coś nowego o uszczelnieniu systemu podatkowego i
  • o czym warto pamiętać zmieniając pojemność silnika i z czego to wynika.

A było to tak, że pewna gdańska firma (…) Sp. z o.o. na podstawie faktury z dnia 20 listopada 2013 r. nabyła BMW 5GT, rocznik 2012, poj. 2996 cm3 od innej Spółki z o.o.

Pojazd ten został następnie zarejestrowany na terytorium kraju po raz pierwszy w styczniu 2014 r. z pojemnością silnika 2996 cm3.

Wydaje się . . . – normalka. Ale tak łatwo wcale nie było. Bo tu nagle, no maszszsz (!), jak z liścia w twarz!!!

wondering

Albowiem postanowieniem z dnia 22 kwietnia 2016 r. Naczelnik Urzędu Celnego wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od tegoż samochodu osobowego marki BMW. Następnie decyzją z dnia 8 czerwca 2016 r. ten Naczelnik z Gdańska określił Spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu sprzedaży na terytorium kraju, następującej po pierwszej sprzedaży, samochodu osobowego marki BMW 5GT, rok produkcji 2012, pojemność silnika 2996 cm3, od którego jednak nie została zapłacona akcyza!

Albowiem okazało się – zgodnie z opisem zmian dokonanych w pojeździe, stanowiącym załącznik do zaświadczenia I BT – w przedmiotowym samochodzie zmieniono silnik na większy i mocniejszy, jeszcze przed uzyskaniem naszego DR:

  • z pojemności 1995 cm3 i mocy 160 kW

    na silnik

  • o pojemności 2996 cm3 i mocy 180kW.

Nie nam oceniać, dlaczego stosowne organy nie zwróciły się do niemieckiej strony o sprawdzenie, czy te ich oryginalne dokumenty faktycznie opiewały na tę niższą pojemność. Ale, może to i lepiej, że tak się nie stało. Bo, gdyby okazało się, że nie było żadnych zmian konstrukcyjnych, to nasz kolega (…?).

tease

A wracając do meritum, to nie pomogły odwołania, które opierały się na ustalonym w postępowaniu stanie formalno-prawnym. Nabywca tego BMW dokonując czynności podlegającej opodatkowaniu złożył deklarację AKC-U i opłacił należny podatek w wysokości 6.085 zł. Wysokość podatku obliczono wg stawki 3,1% uwzględniając dokumenty pojazdu świadczące o pojemności silnika poniżej 2000 cm3, co wynikało z niemieckiego Brief-u, gdy tymczasem jego ostateczna pojemność po zmianach konstrukcyjnych już w Polsce wynosiła 2996 cm3.

W ten sposób WSA w Gdańsku także uznał, że skarga nabywcy pojazdu nie zasługuje na uwzględnienie. Albowiem w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego:

  • niezareiestrowanego na terytorium kraju,
  • następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3 (pierwsza sprzedaż),
  • jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości,
  • a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi natomiast art. 100 ust. 2a u.p.a. w przypadku wymiany, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika samochodu osobowego o pojemności 2000 centymetrów sześciennych albo niższej na silnik o pojemności powyżej 2000 centymetrów sześciennych przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych.1

Warto tu zapamiętać, że „w odniesieniu do tego samego samochodu osobowego, a zatem do tego samego „obiektu”, ustawodawca wskazał na różne, następujące po sobie czynności, które powodują powstanie obowiązku podatkowego; przy czym – co należy podkreślić – obowiązek podatkowy może dotyczyć różnych podmiotów, a zatem różnych podatników.”2

Podkreślić należy, że z konstrukcji wskazanych wyżej przepisów u.p.a. wynika, kto jest podatnikiem podatku akcyzowego, mając na uwadze następujące po sobie czynności rodzące obowiązek podatkowy. Otóż podatnikiem jest importer samochodu osobowego oraz nabywca wewnątrzwspólnotowy takiego samochodu.

Ale:

  1. Jeżeli jednak od czynności importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia nie została zapłacona akcyza to podatnikiem jest pierwszy sprzedawca na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju.
  2. Natomiast jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony to podatnikiem jest kolejny sprzedawca na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju.

Cechą podatku akcyzowego jest wprawdzie jego jednokrotne nałożenie (jednofazowość), niemniej jednak dopiero wykazanie, że podatek akcyzowy został już zapłacony w należnej wysokości na wcześniejszym etapie obrotu zwalnia z obowiązku jego zapłaty podmiot występujący w kolejnej fazie obrotu.3

Istota zagadnień związanych z opodatkowaniem sprowadzała się do ustalenia kwestii związanych z wymianą silnika dokonaną przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium kraju i ta okoliczność faktyczna kształtowała tę ocenę prawnopodatkową.

To dlatego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi A. B. Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku na decyzję Dyrektora Izby Celnej w z dnia 12 grudnia 2016 r. w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę, gdyż organy podatkowe dokonały prawidłowej wykładni przepisów prawa materialnego, które stanowiły podstawę wydanej decyzji.4

hero

A przypadek ten opisał dla Was,

nie pierwszy już i nie ostatni raz,

dP

– – – – – – – –

1 Ustawodawca na gruncie przywołanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym skonstruował tzw. kaskadową konstrukcję przedmiotu opodatkowania, a w konsekwencji również kaskadową konstrukcję podatników tego podatku.

2 Kaskadową konstrukcję przedmiotu opodatkowania w pewnym sensie „spina” wyrażona w art. 100 ust. 3 u.p.a. zasada jednofazowości podatku akcyzowego, zgodnie z którą jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

3 Sąd wskazuje przy tym, że: „przepis art. 100 ust. 2a u.p.a., który miał zastosowanie w przedmiotowej sprawie, został dodany w związku z nowelizacją przepisów ustawy, która weszła w życie 1 września 2010 r. Zmiana przepisów związana była z dążeniem do uszczelnienie systemu poboru akcyzy od samochodów osobowych, tak aby nieskuteczne z punktu widzenia akcyzy było rejestrowanie samochodów z silnikiem mniejszym niż docelowo właściwy dla danego modelu samochodu. Co ważne, w art. 100 ust. 2c ustawodawca jasno wskazał, że przepisy art. 100 ust. 2a u.p.a. ma zastosowanie niezależnie od tego, czy wymiana silnika została dokonane z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa, np. czy została zgłoszona i odnotowane w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu.”

4 Na podstawie: I SA/Gd 302/17 – Wyrok WSA w Gdańsku. Data orzeczenia 2017-08-22, orzeczenie nieprawomocne. Data wpływu 017-02-21. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Loading