BŁĄD W DR A ODPOWIEDZIALNOŚĆ FIRMY TRANSPORTOWEJ

Rate this post

Błąd w DR a odpowiedzialność firmy transportowej?1 Dlaczego GITD podjęła się tej przegranej sprawy? Przekroczyli swoje uprawnienia?

A jeśli nie ta firma transportowa, to kto za to odpowiada?

11 lutego 2022 r. WSA w Krakowie rozpatrywał sprawę ze skargi firmy Międzynarodowy Transport Drogowy i Spedycja „A” E. M. M. M. Spółka jawna w N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z 21 maja 2021 r., w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej.2

GITD bezzasadną decyzją z dnia 21 maja 2021 r.3 utrzymał w mocy wcześniejszą i równie błędną decyzję WITD z 2021 r., którą nałożono na stronę skarżącą, czyli na Międzynarodowy Transport Drogowy i Spedycja „A” E. M. M. M. Spółka Jawna w N, karę pieniężną w wysokości 2.000 zł.

Zaczęło się od tego, że 19 listopada 2020 r. w miejscowości R., na drodze krajowej zatrzymano do kontroli pojazd MAN wraz z naczepą marki Krone. W wyniku kontroli Kierowca A. T. okazał do kontroli następujące dokumenty:

  • prawo jazdy,

  • DR (dowody rejestracyjne),

  • wypis z licencji na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy,

  • wydruki z tachografu za dzień kontroli oraz dzień poprzedni.

Po analizie dokumentów okazanych do kontroli stwierdzono:

  • zarejestrowanie naczepy marki Krone nastąpiło w dniu 29 kwietnia 2019 r., więc badanie techniczne pojazdu powinna przeprowadzić przed upływem roku od dnia zarejestrowania pojazdu, tj. najpóźniej w dniu 29 kwietnia 2020 r.

  • brak aktualnego OBT naczepy Krone.

Powyższe spowodowało, że zawiadomieniem z 24 listopada 2020 r. organ I instancji (WITD) wszczął z urzędu postępowanie w sprawie naruszenia przez stronę skarżącej firmy transportowej przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. W efekcie tego postępowania na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, WITD nałożył na firmę transportową (stronę skarżącą) karę pieniężną w wysokość 2.000 zł.

W swoim odwołaniu firma transportowa wskazała, że przecież z DR wynika, że OBT naczepy było ważne do dnia 25 kwietnia 2021 r., czyli jeszcze 5 miesięcy (sic)! A skoro ten dokument (DR) został wydany przez uprawniony urząd to mieli prawo być przekonani, że pojazd posiada wymagane prawem OBT pojazdu.

Słusznym zdaniem firmy transportowej, błędny wpis w DR należy traktować jako błędne pouczenie strony przez urząd/organ. W związku z powyższym słusznie wnieśli o uchylenie zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania.

GITD nieco (?) bezrefleksyjnie utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji, czyli WITD (bo to ich inspektorzy/pracownicy, więc przymykamy oczy?).

Ja także zastanawiam się nad tym, jak to się stało? Bo z okazanego DR naczepy wynikało, że termin ważności OBT upłynął w dniu 15 lipca 2020 r., gdy w DR widniał wpis o OBT przeprowadzonym w dniu 15 lipca 2019 r. z jednoczesnym wpisem, że następne OBT należy przeprowadzić do dnia 25 kwietnia 2021 r. (?).

Dane zawarte w DR zostały zweryfikowane z danymi podanymi do systemu CEPiK. W systemie tym brak było danych odnośnie daty badania tej naczepy marki Krone. Więc musi nas zastanawiać dlaczego:

  1. nie sprawdzono z jakiego powodu Cepik nie zawierał info o tym OBT naczepy,

  2. wpis w DR jest aż na półtora roku, a nie na rok,

  3. nie uruchomiono czynności sprawdzających w ramach nadzoru WK/starostwa nad SKP, co do możliwych przyczyn powyższych nieprawidłowości, związanych z jakością ostatniego BT na SKP,

  4. nie powiadomiono organów ścigania o możliwości celowego sfałszowania tego DR.

Zamiast dochodzić Prawdy uznano, że najprościej obarczyć firmę winą za ten – zawiniony lub niezawiniony – błąd w DR. Z powyższego może wynikać, że GITD/WITD nie posiada odpowiednio wykształconej kadry z podstawową znajomością transportowych zagadnień.

Z ukaraniem jej kwotą 2.000 zł nie zgodziła się firma transportowa i wniosła skargę do WSA w Krakowie argumentując, że:

  • nie może ponosić odpowiedzialności za błąd wpisu w DR w zakresie terminu NBT.

  • Uzyskując DR naczepy wydany przez Prezydenta Miasta działali w zaufaniu do Organu/urzędu w zakresie prawidłowości wprowadzonych przez niego danych dotyczących terminu przeprowadzenia badania technicznego naczepy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że ta skarga firmy transportowej zasługuje na uwzględnienie, albowiem kontrola legalności zaskarżonej decyzji na podstawie art. 135 p.p.s.a. wykazała, że została ona wydana z naruszeniem prawa.4

Tak więc, to nie firma transportowa naruszyła Prawo, tylko WITD i GITD wspólnie i w porozumieniu naruszyli Prawo. Ciekawe, czy ktoś z tego tytułu poniesie konsekwencje, choćby służbowe…. – ?5

Zdaniem WSA, cyt.:

Informacja na temat kolejnego badania technicznego jest wpisywana do DR przez ściśle określony podmiot. Z reguły jest nim uprawniony diagnosta samochodowy, który wykonuje BT w SKP. W tym przypadku był to jednak organ wydający DR. Niewątpliwie organ ten powinien wiedzieć, jaki ma wskazać termin badania technicznego. W tym przypadku wskazany został termin 25 kwietnia 2021r., który niewątpliwie był terminem błędnie określonym.

W niniejszej sprawie Sąd jednak uznał, że skarżąca spółka działała w zaufaniu do prawdziwości tego co zostało wskazane w dokumencie urzędowym. Skoro takiemu dokumentowi przysługuje domniemanie zgodności z prawdą tego o czym zaświadcza, to skarżąca spółka nie miała podstaw do kwestionowania zawartych w nim informacji.

Uważajmy na siebie

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 III SA/Kr 1360/21 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2022-02-11; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2021-10-12; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie; Hasła tematyczne: Transport; Treść wyniku: uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą decyzję I instancji;

2 I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ja decyzję organu pierwszej instancji; II. umarza postępowanie administracyjne; III. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz strony skarżącej Międzynarodowego Transportu Drogowego i Spedycji „A” E. M. M. M. Spółka jawna w N. kwotę 597 (słownie: pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

3 działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm., dalej jako: „k.p.a.”), art. 4 pkt 22 lit. 1, art. 92a ust.1, ust.3, ust.7, art. 92c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 2140, dalej jako: „u.t.d.”), Ip. 9.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, art. 71 ust. 1, art. 81 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 20 czerwca1997 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 110) Prawo o ruchu drogowym

4 Problemem prawnym, który legł u podstaw niniejszej sprawy, jest czy można nałożyć karę administracyjną na skarżącą spółkę za brak ważnego badania technicznego naczepy, pomimo tego, że zgodnie z datą określoną w dowodzie rejestracyjnym miała ona ważne badanie techniczne. Należy przy tym podkreślić, że data następnego badania technicznego wskazana w dowodzie rejestracyjnym została błędnie określona.

5 zgodnie z art, 92c ust. 1 pkt 1 u.t.d., nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 92a ust. 1 u.t.d., na podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, a postępowanie wszczęte w tej sprawie umarza się, jeżeli okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć.

Loading