STAN TECHNICZNY NA DRODZE

Rate this post

Poważne nieprawidłowości

26.04.2022

Kontrole dolnośląskiej, opolskiej i wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego wykazały zaniedbania w stanie technicznym zatrzymanych pojazdów. W każdym z nich uszkodzone było ogumienie, ale to nie jedyne stwierdzone nieprawidłowości. Do czasu naprawy usterek zakazano dalszej jazdy, a wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.
Ciężarówka skontrolowana przez inspektorów opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Od lewej dwa inspekcyjne furgony, za nimi zatrzymany zespół pojazdów.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu, w czwartek (21 kwietnia), na autostradzie A4, zatrzymali zespół pojazdów, którym z Polski do Niemiec przewożono dwa nowe samochody. W trakcie kontroli funkcjonariusze stwierdzili, że:

  • ogumienie w pojeździe powinno być dawno temu wymienione.
  • Oględziny stanu technicznego wykazały również usterkę oświetlenia.
  • Oprócz tego tachograf, zainstalowany w pojeździe, od niemal dwóch lat nie miał ważnego badania okresowego.

Kierujący był zaskoczony wynikiem kontroli. Wyjaśnił, że pojazd został wynajęty z profesjonalnej wypożyczalni do zrealizowania pilnej operacji transportowej. Inspektorzy dolnośląskiej ITD, w trybie pilnym, skierowali za to pojazd do warsztatu i stacji kontroli pojazdów. Kierowcę ukarano mandatami karnymi, a wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną.

Tego samego dnia, przy węźle autostradowym w Prądach, zespół pojazdów do kontroli zatrzymali funkcjonariusze Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Ich uwagę zwróciła uszkodzona opona w naczepie. Nie nadawała się ona do dalszego użytkowania – widoczny był kord.

Na miejsce kontroli wezwani zostali inspektorzy opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Stwierdzili kolejne naruszenia – wycieki płynów eksploatacyjnych oraz naruszenie obowiązku pobierania danych z karty kierowcy. Inspektorzy ITD zatrzymali dowody rejestracyjne pojazdu oraz naczepy. Zakazano dalszej jazdy do czasu naprawy stwierdzonych usterek. Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie administracyjne.

Natomiast w Granowie, na drodze krajowej numer 32, także w czwartek (21 kwietnia), patrol z leszczyńskiego oddziału Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli ciężarówkę z nadmiernie zużytym i uszkodzonym bieżnikiem opon na jednej z osi naczepy. Oprócz tego inspektorzy ITD stwierdzili inne usterki. Źle umocowana i urwana tarcza hamulcowa opierała się na feldze. Pęknięta była też szyba czołowa pojazdu. Analiza aktywności kierowcy wykazała, że w okresie objętym kontrolą, przewozy wielokrotnie były wykonywane bez zalogowanej karty. Również w tym przypadku inspektorzy ITD zakazali dalszej jazdy do czasu naprawy usterek. Oprócz tego został zatrzymany dowód rejestracyjny ciągnika siodłowego, a wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne.


– https://www.gov.pl/web/gitd/powazne-nieprawidlowosci

= = = = = =

Ciężarówki z niesprawnymi hamulcami

29.04.2022

Kontrole inspektorów kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego wykazały w kilku przypadkach usterki niebezpieczne, które skutkowały zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych oraz wydaniem zakazu dalszej jazdy do czasu naprawy. W większości z tych przypadków mocno uszkodzone były tarcze hamulcowe. W trakcie jednej z kontroli stwierdzono niedozwoloną przeróbkę układu hamulcowego.
Ciężarówka zatrzymana do kontroli przez inspektorów kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Na pierwszym planie inspekcyjny furgon, za nim kontrolowana ciężarówka. Dalej kolejny furgon ITD i inny pojazd. W tle po lewej zabudowania, po prawej ruch na drodze.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy, w dniach 25-26 kwietnia, przeprowadzili kontrole drogowe na autostradzie A1 i krajowej „dziesiątce” w okolicy Torunia. W dwóch pojazdach należących do polskich przewoźników stwierdzili korozję tarcz hamulcowych.

Szczegółowe kontrole stanu technicznego, przeprowadzone w okręgowej stacji kontroli pojazdów, potwierdziły brak sił hamowania. Dodatkowo w naczepie jednej z ciężarówek tarcza hamulcowa była pęknięta. Uszkodzona tarcza hamulcowa była także w naczepie, należącej do zestawu tureckiego przewoźnika.

Liczne pęknięcia tarcz hamulcowych w naczepie, inspektorzy kujawsko-pomorskiej ITD stwierdzili jeszcze w zespole pojazdów przewoźnika z Kazachstanu. W tym przypadku, w ciężarówce kontrolujący spostrzegli także niedozwoloną przeróbkę układu hamulcowego. Polegała ona na odłączeniu przewodów hamulcowych od siłownika uruchamiającego hamulec w naczepie. Skutkiem tego był brak siły hamowania na jednym kole. We wszystkich tych przypadkach przewoźnicy skierowali na miejsce kontroli mobilne serwisy, które dokonały wymaganych napraw układów hamulcowych. Po tych naprawach kierowcy zobowiązani zostali do wykonania dodatkowych badań technicznych w stacji kontroli pojazdów, w celu potwierdzenia sprawności układów hamulcowych.

Z kolei w pojeździe członowym litewskiego przewoźnika inspektorzy ITD stwierdzili poważną usterkę ogumienia w naczepie. Uszkodzony był metalowy kord opony. Poza tym, w ciągniku siodłowym niesprawny był układ oczyszczania spalin. Pojazd został skierowany na wyznaczony parking do czasu naprawy i uiszczenia kaucji na poczet przyszłej kary.

Kontrole zakończyły się ukaraniem kierowców mandatami karnymi i wszczęciem postępowań administracyjnych wobec przewoźników.

https://www.gov.pl/web/gitd/ciezarowki-z-niesprawnymi-hamulcami

Loading