RAMA PĘKNIĘTA W KILKUNASTU MIEJSCACH W 10 DNI PO OBT

Rate this post

Rama pęknięta w kilkunastu miejscach w 10 dni po OBT (sic!)!

26 września 2023 r. WSA w Poznaniu rozpatrywał sprawę ze skargi M. P. na decyzję ITD z 8 maja 2023 r., w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.1 Przewoźnik nie chciał się zgodzić z faktem nałożenia na niego kary pieniężnej za naruszenie polegające na wykonywanie przewozu drogowego pojazdem, który posiada usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowaną jako niebezpieczna.2

Uzasadnieniem decyzji o nałożeniu kary pieniężnej była okoliczność kontroli drogowej ciągnika siodłowego z naczepą w dniu 16 listopada 2022 r. o godz. 15:55, gdzie stwierdzono, że naczepa posiada uszkodzenia ramy zakwalifikowane jako niebezpieczne. Rama naczepy w kilkunastu miejscach była popękana (mocowanie belek podłogi wystających od ramy w kierunku burt pojazdu – z lewej i prawej strony naczepy nad osiami pojazdu).

Bardzo poważne pęknięcie – pionowe, znajduje się między pierwszą a drugą osią naczepy z prawej strony pojazdu. Pęknięcie ramy przekracza połowę wysokości kształtownika ramy. W obrębie ww. miejsc znajdują się także inne pęknięcia na pionowej powierzchni ramy. Pęknięcia rozgałęziają się w różnych kierunkach.

Przewoźnik wzniósł odwołanie od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej argumentując, że 10 dni przed kontrolą, naczepa była poddana OBT (okresowe i obowiązkowe badanie techniczne) pojazdu na SKP. W trakcie tegoż przeglądu nasz kolega uprawniony diagnosta samochodowy stwierdził jedynie niesprawność układu hamulcowego, wydając zaświadczenie o „N”-negatywnym wyniku tego OBT i zobowiązując użytkownika do usunięcia usterek i do ponownego stawienia się na poprawkowym BT. Jednak nasz kolega nie odniósł się do kilkunastu przypadków pękniętej ramy (sic!).3

Po naprawieniu układu hamulcowego poprawkowe BT zakończyło się już z wynikiem „P”-pozytywnie.

Przewoźnik argumentował, że gdy naczepa przeszła rzetelną i rzeczywistą kontrolę stanu technicznego, to on miał prawo być w pełni przekonany, że naczepa spełnia wymagania BRD i może z niej korzystać użytkując ją na drogach publicznych. Bo odcisk pieczątki w DR zdaniem przewoźnika (strony) jest prawnym potwierdzeniem tego, że pojazd może bezpiecznie i zgodnie z prawem poruszać się po drogach publicznych.

Ja nie widziałem stopnia skorodowania tych kilkunastu pęknięć ramy. Nie widziałem też opinii biegłego o tym, że to ewentualne skorodowanie pęknięć nie mogło powstać w ciągu tych 10 dni poprzedzających kontrolę drogową od ostatniego OBT.

Do ewentualnych dowodów w tej sprawie nie załączono dokumentu z CEP2,0 o tym, jak długo trwało to OBT naczepy.

Ale znamiennym w tej sprawie dowodem był fakt, że:

  1. Jeszcze w toku postępowania prowadzonego przez WITD (organ I instancji) naczepę tę pilnie (i sprytnie!?) skierowano do demontażu i została ona wyrejestrowana (sic!).

  2. Ustalenia z kontroli drogowej zostały zawarte w protokole kontroli drogowej, podpisanym przez kierowcę bez uwag i zastrzeżeń.

  3. Kontrolujący posiadali uprawnienia do przeprowadzenia kontroli technicznej pojazdu w zakresie, w jakim upoważniają do tego obowiązujące przepisy ustawy PoRD i rozporządzenia MSWiA.

  4. W ocenie kontrolujących usterka miała charakter niebezpieczny, bowiem stanowiła bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla BRD.4

Dla mnie nie jest ważne, czym się ta sprawa ostatecznie skończyła. Bo o wiele ważniejsza jest dla naszego całego środowiska jakości BT, szczególnie na naszych Okręgowych oraz na  Podstawowych SKP.

Nasz kolega wykonujący to OBT naczepy miał prawdopodobnie wyjątkowe szczęście, że szef GITD zajęty jest od lat polityką (co widać po tym, że kandyduje do Senatu RP) i nie w głowie mu likwidowanie naszych patologii. Bo gdyby je już zlikwidował, to ktoś mógłby uznać, że ta firma jest niepotrzebna. Dlatego woli gonić króliczka, zamiast go złapać…….

Zresztą, taka postawa wpisuje się też w widoczną niechęć naszego nadzoru w WK/starostwie do babrania się w tej trudnej dla nich problematyce. Trudnej, bo z elementami technicznymi, które są obce pracownikom naszej administracji – nie tylko na poziomie starostw.

Tym razem naszemu koledze prawdopodobnie się jakoś udało. Ale, czy mamy pewność, że uda się tak także następnym razem?

Pyta i pozdrawia

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 III SA/Po 410/23 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2023-09-26; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-06-30; Symbol z opisem: 6037 Transport drogowy i przewozy; Hasła tematyczne: Transport; Skarżony organ: Inspektor Transportu Drogowego; Treść wyniku: Oddalono skargę:

2 opisaną w lp. 9.2 załącznika nr 3 do u.t.d.

3 W trakcie przeglądu nie stwierdzono innych usterek.

4 co uzasadniało nałożenie na stronę kary z lp. 9.2 załącznika nr 3 do u.t.d.

Loading