sie 2 2024
1 Comment
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Dawniej popularny quiz został przywrócony!
Czy ZZDS należy zbudować w oparciu o współpracę z NSZZ "S", czy też z centralą OPZZ
Głosujący ogółem: 295
Tytuł | „Informator insp. UDS-a” |
Adres siedziby redakcji | 64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15 |
Redaktor naczelny | Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła |
Wydawca | Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła |
Częstotliwość | dziennik |
Radecki
9 sierpnia 2024 @ 18:46
BT tego pojazdu jest nielegalne i nic nie warte bo zostało przeprowadzone w sposób niezgodny z dyrektywą 2010/48/WE zastąpioną dyrektywą 2014/45/WE, a pojazd z uwagi na dokonanie w nim zmian konstrukcyjnych przestał odpowiadać homologowanemu typowi przez co utracił prawo poruszania się po drogach publicznych.
Dyrektywa 2010/48/WE
(1) Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ochronę środowiska i uczciwą konkurencję należy zapewnić odpowiednie utrzymanie i kontrole pojazdów uczestniczących w ruchu, tak aby zachowywały właściwości określone w homologacji typu w sposób zasadniczo niepogorszony przez cały okres użytkowania
(4) Z uwagi na aktualny poziom zaawansowania technicznego pojazdów wykaz badanych podzespołów powinien również obejmować nowoczesne układy elektroniczne.
(7) Badania zdatności pojazdów do ruchu drogowego powinny obejmować wszystkie elementy badanego pojazdu odpowiednio do jego projektu, budowy i wyposażenia. Z tego względu, w razie potrzeby, należy uwzględnić szczególne wymogi dotyczące poszczególnych kategorii pojazdów.
***
Dyrektywa 2014/45/WE
(11) W Unii przyjęto szereg norm technicznych i wymogów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów.
Należy zapewnić, za pomocą systemu okresowych badań zdatności do ruchu drogowego, aby pojazdy w dalszym ciągu spełniały normy bezpieczeństwa. System ten powinien mieć zastosowanie do niektórych kategorii pojazdów określonych w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/24/WE (1), 2003/37/WE (2) i 2007/46/WE (3).
***
Sposób przeprowadzania BT przez SKP wskazany w rozporządzeniu MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia jest niezgodny z prawem Unii.
Widać to dobitnie na przykładzie par. 9 ust. 1 pkt 3 i 3a rozporządzenia choćby w zestawieniu z przepisem obowiązującego od 1 stycznia 2012r przepisu dyrektywy 2010/48/WE
Artykuł 1
W załączniku II do dyrektywy 2009/40/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2011 r., z wyjątkiem przepisów załącznika II pkt 3, które wchodzą w życie 31 grudnia 2013 r. Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
ZAŁĄCZNIK Załącznik II do dyrektywy 2009/40/WE otrzymuje brzmienie: „ZAŁĄCZNIK II PODZESPOŁY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWYM BADANIOM
8.2.2. Emisja spalin z silników wysokoprężnych (Diesla)
8.2.2.2. Zadymienie spalin Niniejszego wymogu nie stosuje się do pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu przed 1 stycznia 1980 r.
b) w przypadku braku danych lub gdy wymogi (a) nie zezwalają na stosowanie wartości odniesienia, dla silników wolnossących: 2,5 m-1, dla silników turbodoładowanych: 3,0 m-1, lub, w przypadku pojazdów określonych w wymogach (a ) lub po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach (a ), 1,5 m-17. (7).
Uwagi: ( a ) „Wymogi” oznaczają wymogi dotyczące homologacji typu obowiązujące w dniu zatwierdzenia, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do ruchu, wymogi dotyczące doposażenia lub prawodawstwo krajowe właściwe dla kraju rejestracji pojazdu
( 7) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z wartościami granicznymi z wiersza B w pkt 5.3.1.4 załącznika I do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej dyrektywą 98/69/WE lub późniejszą; wiersza B1, B2 lub C w pkt 6.2.1 załącznika I do dyrektywy 88/77/EWG zmienionej dyrektywą 1999/96/WE lub późniejszą, lub zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu po raz pierwszy po 1 lipca 2008 r.
***
Jak więc się ma legalność BT pojazdu po zmianach konstrukcyjnych do wytycznych ww przepisów prawa Unii?
Na marginesie należy wspomnieć, że pojazd zasilany wodorem mógłby zostać dopuszczony do ruchu pod dwoma warunkami;
1. Gdyby był pojazdem nowym i przeszedł pozytywnie badanie na dopuszczenie jednostkowe pojazdu.
2. W rozporządzeniu MI o dopuszczeniu jednostkowym byłby przepis określający wymagania dla takiego sposobu zasilania.