lis 7 2025
BŁĘDNE DECYZJE W WK UM GDAŃSK?
Brak urzędniczych kompetencji w WK Gdańsk, czy próba naprawy systemu BT?
To było na rozprawie w dniu 16 października 2025 r., gdy WSA w Gdańsku rozpatrywał sprawę ze skargi M.P. na decyzję SKO w Gdańsku z 16 lipca 2025 r. nr SKO Gd/1877/25 w przedmiocie czasowej rejestracji w celu wykonania tzw. „pierwszego” I-OBT na terenie RP1 i uchylił decyzję urzędników WK/starostwa oraz SKO. Czy WSA wskazał tym samym na ich merytoryczną niekompetencję?2
Chodziło w tej sprawie o Prezydenta Miasta Gdańska, który odmówił M. P. czasowej rejestracji pojazdu marki „Kimadan” w celu dokonania jego I-OBT. Uzasadnieniu dla wydania tej decyzji był fakt, że zabrakło wszystkich dokumentów wymaganych prawem do zarejestrowania pojazdu zgodnych z art. 72 ust. 1 ustawy PoRD.
Okazało się, że M. P. (skarżący, strona) wystąpił ze stosownym wnioskiem do WK w dniu 13 lutego 2025 r., załączając:
-
umowę kupna/sprzedaży używanego pojazdu z dnia 5 lutego 2025 r.,
-
oświadczenie o braku TR (tablic rejestracyjnych) pojazdu sprowadzonego z zagranicy z dnia 11 lutego 2025 r.,
-
oświadczenie o dacie sprowadzenia pojazdu z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej z dnia 11 lutego 2025 r.,
-
oświadczenie o miejscu zamieszkania z dnia 11 lutego 2025 r.
WK pismem z dnia 13 lutego 2025 r. wezwał M. P. (stronę) do uzupełnienia w/w dokumentów w terminie 30 dni od daty otrzymania wezwania.
Pismem z 14 lutego 2025 r. M. P. (strona) ustosunkowała się do powyższego wezwania i wyjaśniła, że kontaktowała się ona z DTD (Departament Transportu Drogowego) w Ministerstwie Infrastruktury i uzyskała informację, że:
-
przepisy dotyczące rejestracji pojazdów sprowadzonych z terytorium państw członkowskich UE nie uległy w ostatnim czasie zmianie,
-
zmiany dotyczą wyłącznie pojazdów sprawdzonych spoza UE i organ rejestrujący nie ma podstaw prawnych do odmowy rejestracji przedmiotowej przyczepy biorąc pod uwagę fakt, że przyczepa ta nie podlega obowiązkowi rejestracji w kraju jej pochodzenia.
Ja uważam, że DTD nie można wierzyć, bo oni znani są z tego, że raczej psują niż naprawiają naszą branżę. I sam nie wiem, czy brak homologacji dla pojazdu wyprodukowanego w UE nie jest lub nie powinien być przeszkodą do jego zarejestrowania?
Prezydent/WK argumentował, że:
-
jedynym dokumentem potwierdzającym fakt, że przedmiotowy pojazd został sprawdzony z terenu UE jest pisemne oświadczenie strony z dnia 11 lutego 2025 r., jako właściciela pojazdu.
-
w świetle obowiązującego prawa brak jest przepisów odnoszących się do powyższej sytuacji.
-
z pisma Dyrektora TDT w Warszawie z dnia 10 czerwca 2024 r., które zostało przekazane przez Wojewodę Pomorskiego z wytycznymi obowiązującymi w zakresie wprowadzania na rynek RP ciągników rolniczych i leśnych bez wymaganych prawem dokumentów homologacyjnych zgodnych z prawem UE wynika, że każdy ciągnik rolniczy, który jest rejestrowany po raz pierwszy w Polsce (lub na terenie UE) powinien spełniać wymagania rozporządzenia PE i Rady (EU) 167/2013. Zgodnie z definicją art. 3 pkt 37 ww. rozporządzenia „nowy pojazd” oznacza pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony, natomiast „dopuszczenie” oznacza pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem”. W związku z powyższym Wojewoda Pomorski nakazał weryfikację wszelkich niezbędnych do rejestracji dokumentów w tym ważnych świadectw zgodności WE wydanych na podstawie rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 167/2013. Pojazdy niespełniające tego warunku nie są zgodne z prawem UE i nie mogą być wprowadzone do obrotu na terytorium Polski.
-
art. 72 ust. 1 PoRD precyzyjnie określa zasady rejestracji pojazdów, zgodnie z którymi rejestracji pojazdu dokonuje się między innymi na podstawie jednego z dokumentów: świadectwa zgodności WE wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, świadectwa zgodności, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu wraz z oświadczeniem zawierającym dane informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu, uznania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu, świadectwa unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu – świadectwa zgodności WE, świadectwa zgodności oraz oświadczenia zawierające dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu mogą być podpisane podpisem odbitym sposobem mechanicznym.
-
do wniosku o rejestrację pojazdu właściciel jest zobowiązany przedstawić oryginały w/w dokumentów.
-
Zgodnie z art. 73 ust 1e pkt 1 PoRD organ rejestrujący wydaje decyzję o odmowie rejestracji w przypadku braku pozytywnej weryfikacji dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 PoRD.
-
w sprawie tej brak jest dokumentów wymienionych w art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD.
Tamtejsze SKO powieliło argumenty Prezydenta/WK, więc M. P. (skarżący) wniósł skargę do WSA argumentując m.in., że:
-
pojazd ten nie jest „nowy” w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 167/2013,
-
jego przyczepa została wyprodukowana w 1998 r. i była użytkowana w Danii zgodnie z tamtejszym prawem (w reżimie, w którym ta kategoria nie podlegała rejestracji, ale mogła poruszać się po drogach publicznych), co potwierdza Faerdselsstyrelsen.3
Zdaniem WSA w Gdańsku Prezydent/WK w niniejszej sprawie dopuścił się naruszenia przepisu prawa materialnego, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, co uzasadniało uwzględnienie wniesionej skargi, albowiem:
-
Skarżący przedłożył także odpis zawartej umowy sprzedaży, potwierdzającej zakup pojazdu na terenie Danii.
-
W sytuacji wątpliwości co do autentyczności umowy sprzedaży, Prezydent/WK powinien odesłać wnioskodawcę na drogę postępowania cywilnego, czego w niniejszej sprawie nie uczyniono.
-
Producentem przyczepy rolniczej marki „Kimadan” typu Tipvogn, jest duńska firma E. Organowi znany jest numer VIN tego pojazdu. W sprawie nie zachodziły żadne okoliczności, które wskazywałyby, że pojazd ten został przez skarżącego nabyty w innym kraju niż Dania, będąca krajem jego produkcji.
-
M. P. (skarżący) przedłożył dowód własności pojazdu.4
-
Wymóg przedłożenia zagranicznego dowodu rejestracyjnego pojazdu obowiązuje jedynie wówczas jeżeli pojazd był uprzednio zarejestrowany.
-
Brak wymogu rejestracji przyczepy w Danii wyłączał konieczność jej rejestracji i skarżący nie posiada takiego dokumentu.
-
W sytuacji wniosku o czasową rejestrację pojazdu w celu przeprowadzenia I-OBT, złożenie zaświadczenia o „P”-pozytywnym wyniku BT pojazdu, o którym jest mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4 PoRD nie może być wymagane. Wnioskujący o czasową rejestrację pojazdu w celu przeprowadzenia badania technicznego nie posiada bowiem takiego zaświadczenia.
-
Przedmiotowa przyczepa nie jest pojazdem nowym w rozumieniu art. 3 pkt 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, zgodnie z którym „nowy pojazd” oznacza pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony. Zgodnie z art. 3 pkt 40 tego rozporządzenia „dopuszczenie” oznacza pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem.
-
Stosownie do art. 71 ust. 1 PoRD, dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten dotyczy pojazdów polskich. Pojazd, którego dotyczy wniosek o czasową rejestrację, w kraju pochodzenia – Dani był używany, bez rejestracji, która w tym kraju w przypadku przyczep rolniczych nie jest wymagana.
Ja znam życie i Wy je znacie.
Sami porównacie konsekwencje błędów naszego środowiska zawodowego z konsekwencjami, których nie poniosą urzędnicy:
- WK, którzy wprowadzili w błąd Prezydenta Gdańska, czym ewentualnie narazili na szwank jego dobre imię
lub
- składy sędziowskie WSA, które ewentualnie naraziły na szwank dobre imię Wymiaru Sprawiedliwości, gdy wspierały urzędników MI/DTD (resortu transportu), którzy od lat psują naszą branżę.
I pamiętając o tym, że w kilku krajach UE są także inne grupy pojazdów, które nie wymagają u nich rejestracji, proszę
trzymajcie się tylko Prawa,
przypomina i ciągle powtarza,
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 III SA/Gd 451/25 – Wyrok WSA w Gdańsku; Data orzeczenia: 2025-10-16; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-09-04; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono decyzję II i I instancji, Zasądzono zwrot kosztów postępowania;
2 1. uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 12 marca 2025 r., nr WK-IV.5410.2846.2025.AKO; 2. zasądził od SKO w Gdańsku na rzecz M.P. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
3 Oznacza to, że pojazd został „dopuszczony do użytku” w rozumieniu art. 3 pkt 40 już w przeszłości i nie jest pojazdem „nowym” w rozumieniu art. 3 pkt 37. Skoro pojazd nie jest nowy, to nie podlega obowiązkowi posiadania CoC (świadectwo zgodności wystawia się w ramach procedury dla pojazdów nowych). Żądanie dokumentu „homologacyjnego UE/CoC” przy rejestracji używanego pojazdu z 1998 r. wykracza poza zakres rozporządzenia 167/2013 i narusza zasadę prounijnej wykładni oraz pierwszeństwa prawa UE (art. 91 Konstytucji RP).
4 Skarżący wskazywał, że pojazd z 1998 r. był wykorzystywany w kraju Unii Europejskiej, zgodnie z jego przeznaczeniem i zgodnie z prawem duńskim, bez rejestracji.
![]()















7 listopada 2025 @ 08:08
Nie mam nic p-ko temu, żeby poszczególne państwa regulowały swój rynek moto jak chcą.
Ale uważam, że u nas jest już wystarczająca oferta producentów przyczep rolniczych z homologacją.
Sprawę powinien rozstrzygnąć ostatecznie NSA.
dP
7 listopada 2025 @ 10:23
Prezydent Gdańska miał prawo odmówić rejestracji niniejszej przyczepy, a wynika to od czasu transponowania do PRD przepisów dyrektywy 70/156/EWG art. 7 ust. 1, a następnie kontynuowanego przez dyrektywę 2003/37 i rozporządzenie 167/2013, które zakazuje państwom członkowskim uniemożliwiania rejestracji NOWYCH pojazdów, którym towarzyszą ważne świadectwa zgodności.
Właściciel przyczepy w celu dokonania pierwszej rejestracji w RP, zgodnie z art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD winien posiadać dokument homologacyjny wykazany w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD i to potwierdził NSA w wyrokach z 4 grudnia 2024 r.
Skład orzekający WSA w Gdańsku wykazał się więc niskim poziomem kompetencji wydając wyrok niezgodny z orzecznictwem NSA i nie dostrzegając, że to nie sam dokument potwierdzający dopuszczenie pojazdu w jednym z państw członkowskich uprawnia do rejestracji pojazdu w RP ale dokument, który poświadcza, że dany pojazd został tam dopuszczony na podstawie ważnej homologacji typu WE.