PRZEWODNICZĄCY OZPTD PIOTR LITWIŃSKI O BRANŻY

Rate this post

Przewodniczący Zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński1:

Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie!

Szanowni Państwo!

Troszeczkę historii.

Skąd to się wzięło, że tych stacji się tyle narobiło, że w 2004 r. było ich malutko, a potem coraz więcej? Ano stąd, że w 2004 r. mieliśmy 25 tysięcy ciężarówek, a w 2024 r. mamy 500 tysięcy ciężarówek. Tak że musiało się to zwiększyć. Poza tym ci, co mieli samochody ciężarowe i ruszyli na podbój Europy, od razu dostali pstryczka w nos od Niemców, Austriaków i Włochów, którzy pokazali im, jak powinny wyglądać samochody sprawne.

U nas praktycznie nie było gdzie zrobić badania technicznego. W PKS była stacja, w Transbudzie była, ale tam się tir nie mieścił, bo oni mieli te stacje dla swoich tzw. ogórków, autosanów i innych pojazdów, tak że chcąc nie chcąc zmuszeni zostaliśmy do budowania własnych stacji kontroli pojazdów. Potem tabor się rozrastał, stawał się coraz nowszy. I oczywiście każdy samochód po naprawie – czy to ciągnik siodłowy, czy naczepa – musi przejechać przez linię diagnostyczną, bo trzeba sprawdzić siłę hamowania, trzeba komputerem go zaprogramować, bo on nie będzie działał. Stąd się wzięło tyle stacji.

Proszę państwa, zarobki w 2004 r., jak już tu ktoś powiedział, to były na poziomie 2 tysięcy iluś…

U nas 2 tysiące 200 miał diagnosta, na rękę oczywiście. Dzisiaj nie chcą pracować za 7 tysięcy. A jak się zdarzył taki przypadek, że jeden źle odczytał numer, z zera zrobił literkę „O”…

Już 3 lata chodzi po policjach. To kto będzie chciał pracować?

Następna sprawa.

Jaka jest rentowność, ile można zbadać pojazdów w ciągu roku na stacji? W ciągu roku można zbadać średnio 3 tysiące pojazdów na 1 stacji. Proszę państwa, Pani Dyrektor, tu nie potrzeba żadnych analiz. My liczymy prosto jak baca owce, który liczy nogi i dzieli przez 4. I to są 3 tysiące badań po 79 zł każde, nie po 98 zł, bo od tego jest przecież odprowadzony VAT i kwota na CEPiK. Tak więc diagnoście stacji zostaje 79 zł. To daje nam kwotę 237 tysięcy rocznie. Czyli tak: 24, bo to jest minimum 2 diagnostów, czyli 12 i 12 daje 24, licząc koszty brutto…

Ja nie mówię, ile on zarobił, bo on ma na rękę tylko 7 tysięcy. Ale kosztuje przedsiębiorcę dużo więcej – 240 tysięcy. Tak że na wypłaty już brakuje 3 tysiące. Co tu jeszcze liczyć i kalkulować? A gdzie prąd? Gdzie podatki? Gdzie odzież ochronna? Gdzie sanitariaty? Gdzie to wszystko?

Proszę państwa, tu się nie ma nad czym zastanawiać. Stawka za badanie i prawo o ruchu drogowym to są 2 różne sprawy.

Ustawa – Prawo o ruchu drogowym to od 8 lat jest taki straszak na zasadzie: jak będziecie chcieli podwyżki, to my wam wprowadzimy nowelizację, a wprowadzimy taką nową ustawę, że się wam odechce. Te projekty upadały w Sejmie już dwa razy, w 2018 r. sam prezes Kaczyński nie wytrzymał i ściągnął projekt w trzecim czytaniu, bo takie bzdety były w tej ustawie napisane…

Tam na przedsiębiorcę nakładano po prostu wszystkie obowiązki. On miał zbierać kary za tych, co nie jeżdżą na badania, i te kary odsyłać do Transportowego Dozoru Technicznego, stanowiące jedno badanie techniczne…

Ale pojawił się problem, bo zapytali: a co z VAT? Wtedy nikt w ministerstwie nie umiał odpowiedzieć, czy z VAT im trzeba to oddać, czy bez VAT. Drugi raz to było…

Ustawa nie dojrzała, bo miała nie dojrzeć, i umieszczono ją w zamrażalce, wtedy były zamrażalki jeszcze. Ale tę ustawę trzeba wprowadzić, a wcześniej trzeba ją skonsultować z fachowcami i z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów. My naprawdę nie chcemy cudów, tylko…

my chcemy normalności.

Dlaczego jeszcze tego nie ma?

Muszę powiedzieć wam, Panowie Politycy, że to przez polityków. Co my chcieliśmy tę sprawę podnieść, to nie było woli politycznej, bo akurat były wybory – raz samorządowe, drugi raz parlamentarne, trzeci raz unijne, czwarty raz prezydenckie.

No, zawsze tak było, takie odpowiedzi otrzymywałem. Jak trzeba będzie, to powiem od którego ministra. Ciągle mamy wybory i my przez to ciągle nie mamy podwyżek.

Dziękuję bardzo.”

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

źródło: https://www.senat.gov.pl/

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

1 na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu RP (nr 7) w dniu 03-04-2024.

Loading