TABLICE REJESTRACYJNE

Rate this post

Tablice rejestracyjne w praktyce.

A Wy też czytacie, czy tylko sobie opowiadacie?

Nawiązując do wcześniejszych informacji dotyczących TR:

postanowiłem temat ten zamknąć rozważaniami zaprzyjaźnionego z naszym środowiskiem mec. Rafała Szczerbickiego z Kancelarii Prawnej SKP-Lex[1].

Bo wpadł mi w ręce Serwis Motoryzacyjny nr 4/2013[2], gdzie opublikowano bardzo ciekawy artykuł na ten temat,  który – niestety! – nic nie stracił jeszcze na aktualności[3]. A na aktualności nie straci ten artykuł jeszcze długo, gdy w MT (…) będą nadal spali. I jak znamy to towarzystwo, to potrwa to jeszcze trochę . . .

Ale pocieszmy się marzeniem o tym, byle tylko nasze branżowe organizacje nie zaspały na wrześniowy ogólnopolski protest związkowy. Ale do rzeczy . . .

Artykuł mec. Rafała Szczerbickiego porusza dwie, bardzo dla nas istotne kwestie związane z wykonywanymi przez nas BT[4].

  1. Pierwsza kwestia dotyczy praktyki naszego postępowania z różnymi TR[5].
  2. Druga kwestia dotyczy interpretacji obowiązujących nas w tym zakresie przepisów.

A dziś skupmy się tylko na obowiązującej nas praktyce (1).

Identyfikacja pojazdu wymaga posiadania legalizowanych tablic rejestracyjnych. Brak TR jest podstawą do uznania, że usterka jest istotna i skutkuje zakończeniem BT  wynikiem „N”[6]. Podobnie musi postąpić UDS[7], gdy w czasie BT na SKP[8] trafi na nielegalizowane TR.

Jednak nasz ustawodawca nigdzie nie wskazuje:

  • na czym ta legalizacja ma polegać i
  • jakich tablic ma to dotyczyć.

Aby powyższe wyjaśnić, trzeba sięgnąć nie do ustawy, a do rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, które określają TR za  zalegalizowane, jeśli są zgodne z zasadami określonymi w przepisach w sprawie legalizacji tablic rejestracyjnych. Z analizy tych przepisów wynika także, że na TR w miejscu do tego przeznaczonym znajduje się znak legalizacyjny zgodny z przepisami w sprawie legalizacji TR. Rozporządzenie to dzieli znaki legalizacyjne na nalepki legalizacyjne służące do legalizacji TR zwyczajnych, indywidualnych, zabytkowych, dyplomatycznych oraz tymczasowych badawczych oraz nalepki na tablice tymczasowe służące do legalizacji tymczasowych tablic rejestracyjnych.

W tym momencie warto zacytować dwa ważne pytania za mec. R. Szczerbickim:

  1. Czy jednak zapomniano, że w ramach OBT wykonywanego po raz pierwszy badane są pojazdy zarejestrowane za granicą, które mają zamontowane obce TR?
  2. Czy i w takim przypadku UDS winien kontrolować ich legalizację i według jakich wzorców ma ocenić, czy TR jest legalizowana czy nie?

Niestety, brak odpowiedzi na te pytania ze strony ustawodawcy powoduje, że powstaje wrażenie, jakby to jakieś gamonie tworzyły nasze prawo (inżynierowie od prawa?). Dlatego też warto przytoczyć za mec. Szczerbickim, co jest powszechna praktyką, że cyt.:

Wielu starostów stwierdza zatem, że aby przeprowadzić BT z wynikiem pozytywnym należy pobrać u nich tablice próbne. Wtedy tablice oglądane przez UDS-a z pewnością będą legalizowane i badanie może zakończyć się wynikiem pozytywnym.”[9]

I dalej Pan mecenas pisze o bolesnej prawdzie, którą znamy z własnej praktyki, że nasi branżowi urzędnicy w starostwach bezprawnie wymuszają na nas błędną interpretację prawa, usiłując forsować faktyczny zakaz badania pojazdów z obcymi TR!

I na tym proponuje zakończyć, aby jutro (po odpoczynku i z nowymi siłami) przejść do interpretacji obowiązujących nas w tym zakresie przepisów.

Pozdrawia

Dziadek Piotra

 


[2]    http://serwismotoryzacyjny.com.pl/index.php?k=strony_p&ns=432

[3]    I nie straci na aktualności, do czasu, jak właściwi urzędnicy MT (…) będą przedkładali spanie ponad właściwe urzędowanie.

[4]    BT, to badanie techniczne pojazdów wykonywane przez UDS-a na SKP. Badanie to może być OBT-okresowe (obowiązkowe) lub DBT-dodatkowe.

[5]    TR, to tablica rejestracyjna pojazdu.

[6]   „N”, to negatywny wynik OBT.

[7]    UDS, to pracujący na SKP uprawniony diagnosta samochodowy (posiadacz państwowych uprawnień).

[8]    SKP, to miejsce pracy UDS-a, czyli Stacja Kontroli Pojazdów.

[9]    Legalizacja tablic – Rafał Szczerbicki, Serwis Motoryzacyjny nr 4/2013

Loading