DYSKUSJA NA KOMISJI INFRASTRUKTURY SENATU O BRANŻY SKP

Rate this post

Istotny element dyskusji na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu RP1 w sprawach branży SKP, w wykonaniu: Przewodniczący Jan Hamerski, Senator Artur Dunin, Senator Wiesław Dobkowski, dyrektor DTD Renata Rychter.

1/

Przewodniczący Jan Hamerski:

(…). „To jeszcze tylko ja króciutko w tej materii…

Z wypowiedzi pani dyrektor2 wynika, że ministerstwo pracuje nad zmianą tych opłat. Nie wiadomo, jak długo ten proces potrwa – to jest raz. A dwa: była ze strony pani dyrektor sugestia, że pracujecie również nad zmianą prawa o ruchu drogowym. A więc proces legislacyjny ten okres by, że tak powiem, wydłużył. Czy nie byłoby warto zastanowić się nad tym? Ponieważ jest to kwestia, która nawet nie wymaga zmiany prawa o ruchu drogowym, bo to jest według mnie w gestii rozporządzenia pana ministra. Czy nie można by było na dzień dzisiejszy zrekompensować tego w jakiejś części rozporządzeniem, nie wiem, uwzględniając sprawę 10-procentowej inflacji, o której pani mówiła, plus jakiś tam jeszcze inny stały czynnik, tak aby te opłaty podnieść? A prace nad zmianą prawa o ruchu drogowym i później cała ta procedura w Sejmie, w Senacie mogłyby iść drugą ścieżką. To jest taka moja uwaga czy mój wniosek.”

2/

Senator Artur Dunin:

(…). „Pani Dyrektor!3

Branża tutaj siedzi. Ona wie najlepiej, jakie koszty pracy ponosi codziennie. Pani nie musi tego nam tłumaczyć. Ja, laik, który przyjeżdża raz do roku do stacji, widzę, jakich urządzeń się używa, jak się rozmawia z pracownikami, jakie kwalifikacje oni posiadają. Tego pani nie musi tłumaczyć.

Ja zadałem konkretne pytanie i nie otrzymałem odpowiedzi.

Chciałbym usłyszeć, że pójdzie pani do swojego ministra i powie: Szanowny Panie Ministrze, po rozmowach, chociażby po dzisiejszym spotkaniu w Senacie, proponuję, powiedzmy, 3 kwoty podwyżki, które warto rozważyć.

I zgadzam się z panem przewodniczącym Hamerskim: tak, to nie wymaga wielkich prac, tylko zmiany dzisiaj, podniesienia tej kwoty, na co branża czeka 20 lat.

A więc zadam jeszcze raz proste pytanie: jakie kwoty pani zaproponuje swojemu ministrowi, który pójdzie na posiedzenie Rady Ministrów i powie, że o takich kwotach rozmawiamy, jeśli chodzi o podwyżkę dla branży.

Dziękuję bardzo.”

3/

Senator Wiesław Dobkowski:

Króciutko. Ja w zasadzie w tej samej sprawie.

Mam pytanie, czy ministerstwo samo sobie poradzi z tym tematem, czy są potrzebne jakieś zmiany ustawowe. Bo jeżeli byłyby one potrzebne, to możemy uruchomić jakąś szybką ścieżkę.”

4/

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter:

Bardzo dziękuję.

Panie Przewodniczący!

Potwierdzam, że pan minister wyraził zgodę na prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy – Prawo o ruchu drogowym w kontekście badań technicznych.

Potwierdzam także, że jest prowadzona analiza w zakresie zasadności zmian wysokości opłat za badania techniczne, alternatywnych rozwiązań, w tym różnych mechanizmów, także uwzględniających możliwość corocznej waloryzacji wysokości opłat.

I w zależności od tego, jaka decyzja zostanie podjęta przez pana ministra – czy będzie wprowadzona wcześniej zmiana rozporządzenia w sprawie wysokości opłat czy też od razu będą wprowadzone zmiany szerokie, systemowe – taka właśnie będzie ścieżka legislacyjna. Na tę chwilę, zgodnie z upoważnieniem legislacyjnym, to minister infrastruktury określa w drodze rozporządzenia wysokość opłat, uwzględniając wytyczne w tej delegacji ustawowej, w tym koszty przeprowadzanych badań.

I oczywiście doskonale państwo wiecie, że od kilkunastu lat, 19 czy prawie 20, nie były zwiększane wysokości opłat. Czyli rzadko minister korzystał z możliwości zmiany tych opłat. Ale proszę też pamiętać, że w tym zakresie minister i pracownicy departamentu związani są, jeśli chodzi o rekomendacje, wytyczną z dyrektywy, że badania muszą być dostępne i niedrogie.

A więc sami oceńcie, czy opłaty, które były określone w 2004 r., były wysokie, czy były niedrogie. I biorąc pod uwagę nadrzędną dyrektywę prawa unijnego, trzeba właśnie tak ustalić, żeby zachować ten parytet niedrogich badań.”

= = = = = = = = = = = =

źródło: https://www.senat.gov.pl/

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

1 Senat RP; Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 7) w dniu 03-04-2024;

2 dotyczy Dyr. Renaty Rychter z DTD (resort transportu) w MI

3 dotyczy Dyr. Renaty Rychter z DTD (Departament Transportu Drogowego – resort transportu) w Ministerstwie Infrastruktury

Loading