STANOWISKO GRUPY WEBERA: LICZBA SKP, JAKOŚĆ I ILOŚĆ BT

Rate this post

Sekretarz stanu w MI Rafał Weber:

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. (…).1

Kolejna sprawa, którą chcę poruszyć – o tym też była mowa podczas pierwszego czytania – to zestawienie liczby poświadczeń dla stacji kontroli pojazdów wydanych przez dyrektora TDT w ujęciu 18-letnim.

Niemalże przez wszystkie te lata mamy do czynienia ze wzrostem istniejących stacji kontroli pojazdów. Oczywiście są pojedyncze lata, w których mamy spadek, np. między 2009 r. a 2010 r., między 2010 r. a 2011 r. Albo między 2019 r. a 2020 r., natomiast zgodnie z liczbą poświadczeń wydanych w 2022 r., mamy rekordową liczbę stacji kontroli pojazdów: 5415. Odnoszę to do kondycji finansowej i do tego, czy ten interes jest opłacalny, czy nie jest opłacalny.

W mojej ocenie, skoro nadal tworzone są stacje kontroli pojazdów, skoro przedsiębiorcy nadal ubiegają się o wydawanie poświadczeń, czyli chcą prowadzić tę działalność gospodarczą, chyba widzą w tym szansę zarobku i na tej bazie podejmują swoje decyzje.

Kolejny slajd to liczba pojazdów bez ważnych badań technicznych w poszczególnych latach.

Jest to na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Widzimy, że jest przestrzał między 2017 r. a 2022 r., między 7700 tys. a 6900 tys. Według tych danych w chwili obecnej 7700 tys. pojazdów nie posiada ważnych badań technicznych.

Pytanie zasadnicze jest o to, czy są to pojazdy wykorzystywane, czy są to pojazdy użytkowane, czy po prostu nie są wyrejestrowane i cały czas widnieją w CEP-ie. Myślę, że częściową odpowiedź na to pytanie da jeden z kolejnych slajdów czy jedna z kolejnych informacji, w której pokażemy różnice między pojazdami zarejestrowanymi a ubezpieczonymi, czyli takimi, na które właściciel opłaca składki ubezpieczenia pojazdu.

Szanowni państwo,

ten slajd służy temu, aby pokazać, że mimo wszystko mamy jakąś dziurę i że pojazdów, które powinny podlegać kontroli, powinny podlegać badaniom, jest zdecydowanie więcej. Wszyscy musimy uczynić to, co możliwe, aby samochody te trafiały na stacje kontroli pojazdów, bo chodzi o bezpieczeństwo. Będzie bezpieczniej na drogach, a dla samych właścicieli stacji kontroli pojazdów jest to szansa na dodatkowy przychód, na większe wpływy i na ustabilizowanie swojej sytuacji finansowej.

Czy mogę prosić o kolejny, czwarty, slajd?

Na slajdzie numer cztery jest liczba pojazdów posiadających i nieposiadających ważność badań technicznych. Z aktualnych danych wynika, że 21 754 695 pojazdów posiada ważne badania techniczne, natomiast, jak było widać wcześniej, 7675 428 pojazdów takich badań technicznych nie posiada. To nieco ponad jedna czwarta wszystkich zarejestrowanych pojazdów. To dużo. W mojej ocenie to za dużo. Jeszcze raz ponawiam głos mówiący o tym, że zdecydowana większość pojazdów, które nie są badane, powinna takiemu badaniu zostać poddana.

Czy mogę prosić o kolejny slajd?

Kolejny slajd to dane ITD w zakresie wyników kontroli stanu technicznego z wykorzystaniem mobilnych jednostek diagnostycznych w latach 2017–2022. Staramy się uzbrajać ITD w profesjonalny sprzęt, który służy do badania stanu technicznego pojazdów na drogach. Oczywiście w głównej mierze chodzi o pojazdy ciężkie, powyżej 7,5 tony.

Na tym slajdzie widać, ile tych pojazdów w ujęciu rocznym zostało przebadanych i ile takich pojazdów – to kolor czerwony – było na tyle niesprawnych, że zatrzymano na nie dowody rejestracyjne.

Ostatni rok, bieżący, to ok. 700 kontroli, z czego 37% zakończyło się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, ale rok wcześniejszy, 2021 r., to nieco ponad 700 kontroli, z czego aż 54% zakończyło się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

W 2020 r. 47% kontroli zakończyło się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. W 2019 r. To 36%, w 2018 r. to 37%, w 2019 r. to 47%, tak że znaczny odsetek zatrzymywanych i kontro-

lowanych przez mobilne jednostki diagnostyczne pojazdów jest usterkowany na tyle, że należy zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Zdaję sobie sprawę, że sama skala tych badań, sama liczba poddawanych badaniom pojazdów nie jest duża, natomiast trzeba przyznać, że inspektorzy mają oko. Jeżeli już typują jakiś pojazd do szczegółowej kontroli przez mobilną jednostkę diagnostyczną, to ten procent: od 55% do 37% w ciągu ostatnich sześciu lat, pokazuje, że panowie i panie inspektorzy są skuteczni.

Czy mogę prosić o kolejny slajd?

To już jest informacja szersza: całkowita liczba kontroli stanu technicznego pojazdów i zespołu pojazdów realizowanych przez ITD.

W ujęciu procentowym dane są już lepsze, bo ten przedział jest od 2,8% zatrzymanych dowodów rejestracyjnych w 2021 r. do 3,8% w 2018 r.

To zdecydowanie mniej, jeżeli popatrzymy na ujęcie procentowe, natomiast jeżeli chodzi o ujęcie w liczbie nominalnej, to jest to ponad 10 tys. w 2018 r., ponad 9,5 tys. w 2018 r., ponad 6 tys. w 2019 r., ponad 8 tys. w 2020 r. i ponad 6 tys. w 2021 r.

– – – – – – – – – –

1 zapis przebiegu posiedzenia Komisji Infrastruktury – podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – PoRD oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2), 4 października 2022 r.

Loading