ITS DLA SKP

Rate this post

ITS dla SKP

Instytut Transportu Samochodowego przesyła Państwu rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 6 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2016 r. poz. 858.

Zapisy tego rozporządzenia wchodzą w życie z dniem:

1. 1 stycznia 2017 r. w zakresie § 1 pkt 2 ( zmiana całego rozdziału drugiego dotyczącego wymiarów mas i nacisków pojazdów) oraz § 1 pkt 4 lit. A (nowych wymagań dla przegrody oddzielającej przestrzeń ładunkową od przestrzeni pasażerskiej oraz wprowadzenie wymagań dla elementów mocowania ładunku stosowanych alternatywnie do przegrody).

2. 1 lipca 2016 r. w przypadku pozostałych zmian.

Zmiany obowiązujące od 1 lipca 2016 r. dotyczyć będą między innymi:

* wskazania podczas przeprowadzania dodatkowego badania technicznego pojazdu po zmianach konstrukcyjnych bądź wymianie elementów powodujących zmianę w dowodzie rejestracyjnym jego rodzaju, obowiązujących warunków technicznych dla dokonanych zmian, na dzień ich dokonania (przeprowadzanego badania technicznego), a nie odnoszenia ich do daty pierwszej rejestracji pojazdu,

* zmiany definicji dopuszczalnego nacisku osi,

* przyjęcia na potrzeby ww. rozporządzenia daty pierwszej rejestracji, nie tylko określonej w dowodzie rejestracyjnym, ale również w pozwoleniu czasowym,

* wprowadzenia definicji operacji transportu intermodalnego,

* wskazania zapisu regulaminu EKG ONZ nr 55 oraz polskich norm jako wytycznych do oceny urządzenia przystosowującego pojazd do ciągnięcia przyczepy,

* wskazania wielkości określonej na tabliczce znamionowej pojazdu jako wielkość graniczą dla oceny zadymienia dla pojazdów wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym (a dopiero przy braku tego parametru jego ocenę ustalić na ogólnych wytycznych zawartych w rozporządzeniu),

* wprowadzenia wymagań jakim ma odpowiadać samochód ciężarowy o dmc do 3,5 t po przebudowaniu go z samochodu osobowego,

* wprowadzenia obowiązku uzyskania potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną (ITS lub PIMOT) zawierającego pozytywną ocenę odnoszącą się do wytrzymałości siedzeń, ich mocowania oraz punktów kotwiczenia pasów w przypadku zmiany liczby miejsc w samochodzie ciężarowym o rodzaju nadwozia BB i kategorii N1 i N2; kopia potwierdzenia powinna być wydawana przez firmę dokonującą zmian konstrukcyjnych właścicielowi/użytkownikowi każdego pojazdu w którym zmiana konstrukcyjna została dokonana,

* wprowadzenia obowiązku uzyskania potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną (ITS lub PIMOT) pozytywnej oceny odnośnie wytrzymałości siedzeń, ich mocowania oraz punktów kotwiczenia pasów w przypadku zmiany rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego o rodzaju nadwozia BB i kategorii N1 i N2 na autobus; kopia potwierdzenia powinna być wydawana przez firmę dokonującą zmian konstrukcyjnych właścicielowi/użytkownikowi każdego pojazdu w którym zmiana konstrukcyjna została dokonana,

* wykreślenia w przypadku pojazdu o rodzaju „Samochodowy inny” o podrodzaju „Czterokołowiec lekki” zasilanego silnikiem o zapłonie iskrowym, ograniczenia jego mocy do 4kW,

* wprowadzenia do rozporządzenia zapisów nakazujących wyposażenie pojazdu w prędkościomierz wyskalowany w km/h lub jednocześnie w km/h i mph,

* wprowadzenia obowiązkowego doposażenia autobusów szkolnych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2017 r. w lustra klasy IV, V i ewentualnie VI,

* ograniczenia obowiązku wyposażenia siedzeń pojazdu samochodowego o dmc do 3,5 t kategorii M1, N1, M2 oraz samochodu specjalnego w zagłówki tylko do siedzeń przednich zewnętrznych,

* wprowadzenia obowiązkowego miejsca dla osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim wraz obowiązkowym wyposażeniem tego miejsca w pasy bezpieczeństwa w autobusie miejskim rejestrowanym po raz pierwszy po 30 czerwca 2017 r.,

* określenia wymagań dotyczących wymiarów wyjść, przejść, siedzeń, stopni dla pasażerów oraz odstępów między siedzeniami w autobusach (wprowadzono nowy załącznik),

* zmiany wymagań dotyczących autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h (m in. wprowadzono spełnienie przy ocenie stateczności toru jazdy przy rozerwaniu opony przedniej zapisu 11 serii poprawek do

regulaminu EKG ONZ nr 13),

* zmiany wymagań dotyczących pojazdu TAXI (m. in. określono wymagania dla drzwi, dopuszczono stosowania zestawów naprawczych opon),

* wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących oznakowania pojazdów patrolu saperskiego,

* określenia wymagań dla holu sztywnego wchodzącego na wyposażenie samochodu specjalnego „Pomoc drogowa”,

* zmian wymagań dotyczących wyposażenia ciągników rolniczych (np.: w lustra wsteczne, oraz w przypadku ciągnika rolniczego do nauki jazdy zwolniono z obowiązku wyposażenia go w koła zapasowe) oraz określono maksymalną prędkość konstrukcyjną z uwzględnieniem kategorii homologacyjnej T5,

* uwzględnienia przy określaniu szerokości przyczep rolniczych opon specjalnych, jeżeli przyczepa jest w nie wyposażona,

* zmiany wymagań dotyczących oświetlenia motorowerów,

* zmiany ogólnych wymagań dotyczących oświetlenia i wyposażenia pojazdów do wywozu nieczystości stałych (śmieci),

* zmiany wymagań dotyczących tabliczki znamionowej,

* zmiany wymagań dotyczących oświetlenia pojazdów (m. in. odnoszących się do świateł mijania, do jazdy dziennej, kierunkowskazów, obrysowych id),

Szczegółowo zmiany zostały przedstawione w materiale załączonym do niniejszej wiadomości. Jednocześnie do niniejszej wiadomości dołączamy materiał udostępniony Państwu w grudniu 2013 r. zawierający dokładną analizę obecnie obowiązujących warunków technicznych określonych dla samochodów ciężarowych kategorii N1

Materiał dotyczący zmian które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. będzie Państwu udostępniany w kolejnych informacjach technicznych.

Loading