Sytuacja UDS-a w W-wie.

Rate this post

Sytuacja UDS[1]-a W warszawie w świetle wywiadu z jednym z właścicieli SKP.[2]

Postanowiłem dokończyć dla Was ten nieco długi wywiad. Bo ciekawe jest stanowisko właścicieli naszych SKP[3] na temat roli i funkcji UDS-a na SKP. Z dotychczasowej analizy wywiadu tego (gaduły?) wynika, że w Warszawie akceptują:

a/  ewidentne naruszania Kodeksu Pracy w zakresie zawyżania ilości godzin pracy (dwóch UDS-ów na dwie zmiany i brak zmiennika),

b/  trudne warunki naszej pracy, z uwagi na duże obciążenie BT[4] na jednej zmianie dla jednego pracownika (brak czasu na normalne przerwy higieniczne),

c/   akceptacja sytuacji, że „wklepywanie” do DR[5] i obsługa administracyjna klienta trwa więcej czasu niż samo BT, co jest nieuchronne przy 17 min. na jedno BT (robią też z „gazem”).

I przypomniały mi się słowa Prezesa Turka o tym, co mówił mu jeden z wysokich urzędników M.T. (…). A chodziło o argument przeciwko podniesieniu cennika, które to oczekiwanie jest podobno niezasadne (?). Bo, gdy żona tego urzędnika pojechała na OBT, to trwało ono 15 min (!). I cyt.: „za 15 minut pracy chcecie jeszcze podwyżki cennika?”.

No tak . . ., ale jedźmy dalej . . .

Na pytanie o system wynagrodzenia pada odpowiedź, cyt.:

,,Diagności są na stałej pensji, a nie na stawce zależnej od liczby zbadanych pojazdów. Nie można doprowadzać do tego, by diagnosta liczył samochody w kolejce i zacierał ręce, myśląc: „aha, dziś zarobię 200 złotych, bo płacą mi od sztuki”. A tu nie chodzi o zrobienie „sztuki”, tylko o przeprowadzenie rzetelnego BT. Pod koniec roku robimy bilans i po podliczeniu wydajności są ludzie doceniani, ale to jest jak nagroda wręczana pracownikom firmy, która – jak każda inna firma produkcyjna – osiąga zyski.’’

Czy Wy coś z tego rozumiecie, co to jest „wydajność UDS-a? Bo ja rozumiem z tego, że przerób nie jest w miesięcznym wynagrodzeniu, ale wpisany w system nagród w ocenie rocznej. Więc po co to kręcenie (tego gaduły?) o tej niby rzetelności?

Poruszono też ciekawie problematykę szkolenia UDS-ów, ale mi zabrakło odniesienia się do czasookresu tych szkoleń (co rok, co dwa?) oraz do czasu trwania samego szkolenia i jego zakresu (praktyczny aspekt związany z nowoczesnymi ścieżkami). Ale posłuchajcie sami, co pan właściciel ma do powiedzenia w tym temacie, cyt.:

‘’Przepisy się stale zmieniają. Przydałyby się okresowe szkolenia uzupełniające diagnostów. Jeśli diagnosta nie ma kursu uzupełniającego, nie powinien mieć uprawnień do wykonywania badań technicznych. Starostwo ma ewidencję ludzi, którzy mają uprawnienia. Dla tego urzędu stworzenie bazy diagnostów i aktualizowanie jej nie byłoby problemem. To byłoby łatwiejsze przypominanie o tym, że diagnoście kończą się uprawnienia. Moim zdaniem powinien być to obowiązek właściciela firmy czy osoby, na którą jest zarejestrowana SKP.’’

No a potem było jeszcze o tzw. ruinach, gdzie ten właściciel akceptuje sytuację, że jego UDS uprzedza klienta o tym, żeby lepiej nie wjeżdżał, bo będzie „negatywny”, a wtedy na usunięcie usterek będzie tylko 14 dni. A tu cyt.: „nie da się tego naprawić nawet przez pół roku.

Czy i Wy dostrzegacie tu pewien brak konsekwencji w postępowaniu tego warszawskiego właściciela SKP, dbającego podobno o rzetelność BT? Bo gdy się nieco dalej zastanawia i mówi cyt.: Czasem sam się zastanawiam, widząc pewne samochody, jak one w ogóle przeszły badania. Kto je dopuścił do ruchu, kto przedłużał ważność dowodu?– to ja na to pytanie odpowiadam krótko: ci wszyscy, którzy akceptują odsyłanie wraków na inne SKP w wiadomym celu.

Potem było jeszcze o agresywnych reakcjach klientów, była też akceptacja dla kamer na SKP. Trzeba tez godzić się z tym, że cyt.: „Największym problemem jest mentalność. Do ludzi nie trafia to, że z drobne zaniedbanie może po pewnym czasie skończyć się tragedią.”

Ale ta konieczność zmiany mentalności dotyczy całego naszego społeczeństwa w równym stopniu. Więc także i właścicieli naszych SKP, którzy niepotrzebnie powielają stereotypy funkcjonujące w naszej branży.

Pozdrawiam weekendowo

Dziadek Piotra

Grillujący rodzinnie i zbiorowo.


[1]    UDS, to pracownik SKP, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.

[2]    http://www.autoservicemanager.pl/408,14

[3]    SKP, to Stacja Kontroli Pojazdów, okręgowa lub podstawowa – miejsce pracy UDS-a.

[4]    BT, to badanie techniczne pojazdu (okresowe lub dodatkowe) na SKP, wykonywane przez UDS-a.

[5]    DR, to dowód rejestracyjny pojazdu.

——————————————————–

Loading