MOTOCYKL JEST SAMOCHODEM

Rate this post

Motocykl jest samochodem osobowym – tak twierdzą niektórzy nasi (?) urzędnicy.

Jeden z naszych miłych PT Czytelników przysłał nam link do poniższego artykułu, który jest dowodem ich radosnej twórczości. Proszę to potraktować, jako letnio-wakacyjną ciekawostkę interpretacyjną wskazującą na to, co mogą urzędnicy, gdy się im na to pozwala.

tease

– – – – – – – – – –

„Na gruncie ustawy o podatku dochodowym motocykl jest samochodem osobowym – wyjaśnienie Ministerstwa Finansów.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi tej definicji 8 lipca 2015 r. zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów o rozwiązanie następujących problemów.

1) Czy w definicji tej mieści się również motocykl?

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi otrzymanej przez nas 13 kwietnia 2016 r. udzieliło następujących wyjaśnień:

„Definiując samochód osobowy na gruncie ustawy o PDOF ustawodawca posłużył się (…) odesłaniem do pojęcia pojazdu samochodowego z ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Stosownie natomiast do art. 2 pkt 45 ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym motocykl to pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.

Z przytoczonych przepisów wynika, że pojęcie »pojazdu samochodowego« na gruncie ustawy Prawo o ruchu drogowym, do którego odsyła art. 5a pkt 19a ustawy o PDOF, obejmuje również motocykle. Tym samym należy uznać, że w świetle ustawy o PDOF motocykl mieści się w definicji samochodu osobowego”.

2) Czy ze względu na to, że w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „motocykle, przyczepy i wózki motocyklowe” oznaczone symbolem KŚT 740 wykazane są jako samodzielna grupa środków transportu, odrębna od grupy „samochodów osobowych” oznaczonych symbolem KŚT 741, świadczy to o tym, że dla potrzeb odpisów amortyzacyjnych motocykle są traktowane jako środki trwałe inne niż samochody osobowe? Takie stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14 listopada 2014 r., nr ILPB4/423-416/14-3/DS.

Według Ministerstwa Finansów: „(…) należy stwierdzić, że dla potrzeb dokonywania odpisów amortyzacyjnych do motocykli znajdują zastosowanie takie same zasady, jak do samochodów osobowych. Oznacza to np. brak możliwości amortyzacji motocykla metodą degresywną oraz zastosowania do motocykla jednorazowej amortyzacji (art. 22k ustawy o PDOF)”.

3) Czy do wydatków poniesionych z tytułu używania motocykla na potrzeby firmy stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 46 updof? Jeżeli tak, to czy w celu zastosowania ograniczenia wynikającego z tego przepisu należy przyjąć stawkę za 1 km przebiegu dla samochodu osobowego (uwzględniającą odpowiednio pojemność silnika), czy dla motocykla, które to stawki określono w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. nr 27, poz. 271 ze zm.)?

W tej kwestii resort finansów uważa, że: „(…) do wydatków poniesionych z tytułu używania motocykla na potrzeby działalności gospodarczej stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PDOF, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. W celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

W celu zastosowania ograniczenia wynikającego z przytoczonego przepisu należy przyjąć stawkę za 1 km przebiegu pojazdu dla samochodu osobowego (uwzględniającą odpowiednio pojemność silnika), określoną w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. (…)

Należy zatem przyjąć, że określenie »samochód osobowy« w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, dla potrzeb stosowania ustawy o PDOF, ma takie samo znaczenie (…). W efekcie obejmuje również motocykle, do których znajdą zastosowanie stawki za 1 km przebiegu właściwe dla samochodów osobowych”.

– – – – – – – – – – – – – –

Czy motocykl to samochód? Zdania są podzielone.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że motocykl nie jest pojazdem samochodowym. Ale to stanowisko nie spodobało się Ministrowi Finansów, który właśnie zmienił interpretację wydaną przez katowicką izbę. Wg nowej wykładni, motocykl to zdecydowanie pojazd samochodowy.

Mali podatnicy, a więc przedsiębiorcy, których roczne obroty nie przekroczyły w roku minionym poziomu 1,2 mln euro, mają kilka przywilejów. Jednym z nich jest możliwość dokonywania większych od standardowych jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Limit w przypadku małych przedsiębiorców wynosi 50 tys. euro, czyli dla roku 2016 jest to kwota 212 tys. zł.

Izba skarbowa pozwoliła odpisywać.

Te powiększony limit jednorazowej amortyzacji chciał wykorzystać przedsiębiorca, który – jak wynika z interpretacji podatkowej – prowadzi działalność gospodarczą jako lekarz. Uznał on, że jednym ze sposobów na dotarcie do pacjentów może być zakup motocykla. Dzięki temu rozwiązaniu będzie on w stanie szybciej dotrzeć do pacjentów niż gdyby używał samochodu.

Podatnik zwrócił się do izby z pytaniem, czy może on dokonać jednorazowej amortyzacji zakupionego motocykla. Uznał on, że takie prawo daje mu właśnie fakt, że jest on małym podatnikiem.

Izba Skarbowa w Katowicach poparła stanowisko podatnika i dała m prawo do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Tak wynika z interpretacji z 18 listopada 2015 r. (sygnatura IBPB-1-1/4511-551/15/WRz).

Minister Finansów zmienia wykładnię.

Jednak Minister Finansów uznał, że przy wydawaniu wykładni izba skarbowa popełniła błąd. I dlatego 15 czerwca 2016 r. resort wydał nową interpretację (sygnatura DD9.8220.2.197.2016.KZU), w której odmówił podatnikowi prawa do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, związanego z zakupem motocykla. Minister uznał, że poprzednie wyjaśnienie błędne, bo urzędnicy izby skarbowej niedokładnie przeczytali definicję pojazdu samochodowego.

Otóż przepisy podatkowe dają prawo do powiększonej jednorazowej amortyzacji, ale z wyłączeniem wydatków na zakup pojazdów samochodowych. O tym, co jest pojazdem samochodowym dla celów podatkowych, decyduje art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I rzeczywiście, trudno tam się dopatrzeć definicji, która odpowiadałaby motocyklowi. Jednak Minister Finansów zwrócił uwagę, że w tym przepisie mówi się o pojeździe samochodowym „w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym”.

Tymczasem według art. 2 pkt. 33, pojazdem samochodowym jest „pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h”. Z kolei art. 2 pkt. 45 motocykl „to pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół”.

Tym samym więc motocykl jest pojazdem samochodowym w myśl przepisów podatkowych, a tym samym nie podlega jednorazowej amortyzacji na zasadach dopuszczalnych dla małych podatników.”

Marek Siudaj, Tax Care

Czytaj więcej na http://biznes.interia.pl/firma/news/motocykl-jest-samochodem-osobowym-wyjasnienie-ministerstwa,2357339,1852?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

Loading