PETYCJA DO PARLAMENTU UE

Rate this post

Petycja do Parlamentu UE, to jedno z naszych podstawowych praw – Obywateli Unii Europejskiej i członków grupy zawodowej inspektorów Uprawnionych Diagnostów Samochodowych (UDS-ów).

Tym, co charakteryzuje petycję i odróżnia ją od skargi lub wniosku jest fakt, że dotyczy szerszego zakresu spraw publicznych i wnoszona jest w słusznym interesie społecznym. Ten słuszny interes społeczny ilustruje niekonstytucyjność obowiązujących nas przepisów, niekonstytucyjna praktyka urzędników pozbawiająca nas prawa do pracy w oparciu o prawo tak restrykcyjne w swoim zakresie, że nie ma to odpowiednika w całym cywilizowanym świecie.

Z historycznego doświadczenia wynika, że składanie petycji zawsze związane było z deficytem demokracji – http://www.diagnostasamochodowy.pl/2018/poczatki-petycji-parlamentu-ue/

Skorzystanie z prawa do petycji do parlamentu UE uzasadnione jest wyczerpaniem się prawnej drogi dochodzenia swoich praw w Polsce po ostatnim skandalicznym wyroku upartyjnionego Trybunału Konstytucyjnego, który zamiast rozpatrzeć naszą sprawę, to umorzył ją – pozostawiając w dalszym zawieszeniu niekonstytucyjną praktykę urzędników na szczeblu samorządu powiatowego, na szczeblu resortu transportu i sądownictwa administracyjnego.

W oparciu o treść art. 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej każdy, czyli:

  1. obywatel, działając indywidualnie (pokrzywdzeni niekonstytucyjnymi wyrokami NSA, decyzjami prawodawców lub urzędników WK/starostwa) lub
  2. łącznie z innymi osobami (organizacje i stowarzyszenia reprezentujące nasze środowisko, jak np. OSDS),

może w dowolnym czasie skorzystać z przysługującego mu prawa do złożenia petycji do Parlamentu Europejskiego na niekonstytucyjne i niezgodne z Prawem UE traktowanie naszego środowiska zawodowego.

Spełniamy w tym zakresie niezbędny ku temu warunek. Chodzi o to, że dana sprawa musi:

  • wchodzić w zakres działalności Unii Europejskiej (a niekonstytucyjność i niezgodność z Prawem UE wchodzi w ten zakres, jak np. prawo do rzetelnego procesu sądowego1, zakaz karania bez podstawy prawnej2, zakaz ponownego sądzenia lub karania3),
  • dotyczy bezpośrednio tej osoby lub grupy osób (w tym przypadku całego naszego zawodowego środowiska).

W związku z tym, że prawo do złożenia petycji przysługuje także przedsiębiorstwom, organizacjom i stowarzyszeniom posiadającym siedzibę na terenie Unii Europejskiej należy przyjąć, że taka petycję może wystosować także Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), dysponująca w tym zakresie stosownym zapleczem prawnym.

Ta nasza branżowa petycja musi zawierać też wezwanie Parlamentu Europejskiego do przyjęcia stanowiska w danej sprawie, co umożliwi Parlamentowi Europejskiemu zwrócenie uwagi na wszelkie przypadki naruszenia naszych praw w Unii Europejskiej przez Polskę, władze samorządu powiatowego i instytucje związane z naszym (?) resortem transportu.

Wobec faktu, że przedmiotem tej petycji objęty jest zakres działalności Unii Europejskiej, zostanie ona uznana za dopuszczalną przez Komisję Petycji, która podejmuje następnie decyzję o niezbędnych działaniach zgodnych z Regulaminem działania Komisji Petycji i poinformuje nas niezwłocznie o podjętej decyzji, a w zależności od okoliczności może:

  • zwrócić się do Komisji Europejskiej o przeprowadzenie wstępnego dochodzenia i przedstawienie informacji dotyczących zgodności z odnośnym prawem wspólnotowym,
  • przekazać petycję innym komisjom Parlamentu Europejskiego dla informacji lub podjęcia dalszych działań (dana komisja może na przykład uwzględnić petycję w swych pracach legislacyjnych związanych z ujednoliceniem danego prawa dla całej UE!),
  • w wyjątkowych przypadkach przedstawić Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie, które zostanie poddane głosowaniu na posiedzeniu plenarnym lub przeprowadzić wizytę wyjaśniającą,
  • lub podjąć jakiekolwiek inne działanie, które uzna za właściwe dla pomyślnego rozwiązania danej sprawy (np. żądanie wyjaśnień od państwa członkowskiego, przeprowadzenie wizyty śledczej w danym kraju; zobowiązanie państwa członkowskiego do korekty lub, przy jej braku, skierowanie sprawy do Trybunału z wnioskiem o nałożenie kary pieniężnej).

Posiedzenia Komisji Petycji odbywają się zasadniczo co miesiąc, z wyjątkiem sierpnia – miesiąca wakacji parlamentarnych.4

Komisję ds Petycji wspiera w jej pracy stały sekretariat, który ma rolę doradczą i przygotowuje posiedzenia Komisji.5

W celu rozstrzygnięcia kwestii poruszonej przez składającego petycję, Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego może nawiązać współpracę z krajowymi lub lokalnymi władzami państw członkowskich.

W zależności od przedmiotu petycji, Komisja Petycji może doradzić organizacji wnoszącej petycję (np. OSDS, PISKP) skontaktowanie się z organem spoza UE (np. z Europejskim Trybunałem Praw Człowieka) lub z organem władz krajowych (np. komisją ds. petycji w Sejmie RP).

Posiedzenia Komisji ds Petycji są jawne, a składający petycje mają możliwość uczestniczenia w nich, jeżeli wyrażą takie życzenie, wtedy gdy ich petycja jest rozpatrywana. Uważam, że nasze środowisko stać na taki wniosek i na takie uczestnictwo w posiedzeniach tej Komisji.6

A na naszą uwagę zasługuje też i ten fakt, że w Polsce mamy już kilka przykładów pozytywnie rozpatrzonych petycji do Parlamentu UE (np. gmina Ruja versus inicjatywa budowy i eksploatacji kopalni węgla brunatnego lub w sprawie Natura 2000).

Osobiście uważam też, choć sprawczość Komisji ds. Petycji jest zdecydowanie wyższa niż Ombudsmana, to jednak nasze branżowe sprawy dotyczące niewłaściwego administrowania powinny być też symetrycznie (po wcześniejszych pismach do RPO i HFPC) skierowane do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (Ombudsmana).7

Podstawami petycji powinny być argumenty prawne wynikające z opracowania dr Wiesława Czerwińskiego „Sankcje dla diagnosty” poparte „zdaniem odrębnym” Sędziego Trybunału Konstytucyjnego Piotra Pszczółkowskiego oraz wsparte odpowiedziami na nasze wcześniejsze pisma, które otrzymaliśmy od HFPC i RPO.

I pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – –

P.S.

Moja rada: bądź, niczym wąż lub, jak tygrys.

Albowiem cyt.:

Prawo w demokracji liberalnej jest jak płot:

  • tygrys przeskoczy,
  • wąż się prześliźnie,

ale

  • bydło nie rozbiega się, lecz karnie chodzi w ogrodzeniu”.

– – – – – – – – –

1 Art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (automatyzm karania z art. 84 ust. 3 PoRD bez uwzględnienia przesłanek podmiotowych).

2 Art. 7 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (np. sprawy z inicjatywy TDT i zbiorniki do przewozy materiałów sypkich lub wyroki zapadłe na podstawie stwierdzenia TDT o rzekomym „łamaniu prawa” i niebezpieczeństwach związanych z eksploatacją zbiorników na gaz w pojazdach samochodowych,

3 Art. 4 Protokołu Nr 7 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (karanie za ten sam czym z ustaw karnych i administracyjnych)

4 Autorzy i numery petycji – lub główny autor petycji, jeżeli jest to petycja zbiorowa – są wpisywane do ogólnego rejestru w kolejności zgłoszenia i ogłaszane na posiedzeniach plenarnych Parlamentu Europejskiego. Ogłoszenia te są zamieszczane w protokołach posiedzeń, na których dane petycje zostały ogłoszone.

5 Składających petycję informuje się, że protokoły posiedzeń są publikowane w Dzienniku Urzędowym, stąd niektóre szczegółowe informacje, w tym nazwisko składającego petycję oraz numer petycji, są dostępne w Internecie.

6 Podstawa prawna:

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską [dawna nazwa: EWG] z dnia 25 marca 1957 r. (tekst skonsolidowany: Dz. Urz. 2002 r., UE C 325; artykuł 194);

Regulamin Parlamentu Europejskiego (Dz.Urz. UE 2005 L 44, s. 1-140, ze zm.; artykuł 191, 192 i 193)

Loading