PREZES R. SOSNOWSKI Z STM O BRANŻY

Rate this post

Prezes zarządu Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej Rafał Sosnowski:
Dzień dobry. Rafał Sosnowski, prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, jednocześnie członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Wyposażenia Warsztatowego.
Szanowni państwo, panie przewodniczący, chciałem podnieść trzy kwestie, ale jedna z ostatnich wypowiedzi trochę zmobilizowała mnie do tego, żeby były to cztery kwestie.

Kwestia pierwsza jest taka.
Pan minister powiedział, że stacje się budują, że powstaje ich kilkanaście w ciągu tego półrocza. Jako STM wyposażamy te stacje. Chciałbym powiedzieć panu ministrowi, jakie stacje się budują. Nie wiem, czy pan minister posiada tego typu dane.
Po pierwsze budują się stacje przy dealerstwach, po drugie budują się stacje przy dużych firmach, firmach transportowych, ale nie tylko. To są ci, którzy inwestują i powodują ten wzrost, natomiast likwidują się – i to bardzo dużo, jak powiedział pan prezes Barankiewicz, w pierwszym półroczu jest to sto pięćdziesiąt kilka stacji kontroli pojazdów – stacje małe, rodzinne, prowadzone w małych miejscowościach.
To jest najczęstsza przyczyna: przyczyna ekonomiczna.
Idąc tokiem myślenia pana ministra odnośnie do ceny, że podniesienie ceny za badania techniczne spowoduje spadek jakości badań, a tak to zrozumiałem… Nie?
Ilości stacji kontroli, a w przełożeniu wzrost liczby stacji kontroli ma powodować spadek jakości badań. Tak zrozumiałem. Jeżeli nie…

Sekretarz stanu w MI Rafał Weber: Wypowiedź poza mikrofonem.
Prezes zarządu STM Rafał Sosnowski:
Okej, dobrze. Jeżeli bez tego ostatniego, to przepraszam. Chciałem tylko zwrócić uwagę, że stacji, które pan minister przywoływał jako statystyki dużej ilości negatywnych wyników badań, i w Holandii, i w Niemczech jest wielokrotnie więcej na liczbę zarejestrowanych pojazdów niż w Polsce, ale tam system ten wygląda inaczej, podobnie jak we Włoszech, do których odniosę się na samym końcu.

Jako STM od kilkunastu lat promujemy i prosimy o zastanowienie się, czy nie zrobić kontroli elektronicznej, jak zostało to zrobione z JPK, czyli z Jednolitym Plikiem Kontrolnym. Tak, zdjęcia, które ministerstwo proponuje wprowadzić, są krokiem w dobrą stronę i jak najbardziej to popieramy. To jest to, co może usprawnić, ale pod jednym warunkiem. To musi być przechowywane centralnie, to musi być Centralna Ewidencja Pojazdów, albo nie wiem, ministerstwo, albo TDT.
To nie może być przechowywane na serwerach stacji kontroli pojazdów. To jest nasze zdanie w tym temacie. To musi być jakiś centralny serwer.
Czy te zdjęcia pomogą? Na pewno pomogą, ale jeżeli mamy zdjęcia, to czemu nie archiwizować wyników pomiarów z najważniejszych urządzeń po to, żeby te badania były rzetelne?
Jeżeli przechowujemy pliki ze zdjęciami, które to pliki są wielomegabajtowe, możemy przechowywać również pliki PDF.

Temat trzeci to ten finansowy.
Nie będę powtarzał statystyk, nie będę powtarzał tego, co zostało tu powiedziane. Chciałem powiedzieć tylko jedno. Dzisiaj widzimy, jak stacje tną koszty, a te koszty to przeglądy urządzeń, wymiany urządzeń, serwisowanie urządzeń. Naprawdę następna grupa stacji jest na krawędzi zamknięcia. Jestem przekonany i myślę, że mogę założyć się o dużą sumę pieniędzy, że liczba stacji będzie spadała.
To jest oczywiście ekonomiczne, a, co za tym idzie, nowi ludzie nie garną się do zawodu diagnosty ze względów finansowych. Dzisiaj zawód diagnosty naprawdę nie jest zawodem
postrzeganym tak jak kiedyś, tak atrakcyjnym jak kiedyś.

Punkt czwarty, który dołożyłem na samym końcu, to Włochy.
Pan minister powiedział, że na stacjach prywatnych we Włoszech jest 0,1%, a na stacjach publicznych jest tych procent nie pamiętam, ile.
Sekretarz stanu w MI Rafał Weber: 7%.
Prezes zarządu STM Rafał Sosnowski:
Chyba więcej? Okej, jeżeli tam jest 7%, a tu jest 0,1%, to odnoszę się tylko do 0,1%.
Tak, jest taka możliwość, natomiast chciałem zwrócić uwagę na system, na to, jak to działa.
Tam samochód przyjeżdża do warsztatu samochodowego, badanie techniczne rozpoczynane jest rano i badanie techniczne kończone jest w ciągu jednego dnia roboczego.
To powoduje, że w ciągu jednego dnia roboczego badanie musi być zamknięte. Jeżeli pan minister wziąłby z tej samej statystyki dane odnośnie do ilości usterek odkrytych na stacji i ich usunięcia, to tam jest to ok. 30%. Tyle z mojej strony.
Dziękuję.
– – – – – – – – – – – –
Zapis Przebiegu Posiedzenia: Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego Projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2)

Loading