STAROSTA JĘDRZEJOWSKI I JEGO ROLA W NASZEJ SPRAWIE

Rate this post

Oby tak dalej? Czyli o roli i jakości nadzoru nad SKP na przykładzie działania Starosty Jędrzejowskiego.1

Gdyby nie naruszenie Prawa, do którego tam doszło, to pies z kulawą nogą by nie dowiedział się o tym problemie. A doszło do tego, że Starosta Jędrzejowski ukręcił łeb sprawie. Jednym słowem chciał zamieść sprawę pod dywan, pomimo oficjalnej skargi na działalność Starosty Jędrzejowskiego w zakresie załatwienia sprawy dotyczącej nieprawidłowości w wykonanych BT pojazdu przez jedną z tamtejszych SKP.

Pomimo zgłoszonych oficjalnie nieprawidłowości jednak nie wszczęto postępowania administracyjnego. Może dlatego, że wpłynęła skarga złożona wprost także na Starostę (sic!). Zaś w piśmie z 8 października 2021 r. znak: RRP.5422.9.2021 starosta ten stwierdził rzekomy brak podstaw do wyciągnięcia konsekwencji prawnych wobec uprawnionego diagnosty samochodowego, dokonującego badań technicznych pojazdów na podległej mu SKP.

Nie odnosząc się do ewentualnego karalnego zaniechania obowiązków służbowych przez tegoż starostę stwierdzić musimy, że sprawa ta nie ujrzałaby światła dziennego, gdyby nie fakt, że przy tej okazji tenże starosta złamał obowiązujące Prawo, albowiem będąc radnym Rady Powiatu wziął udział w głosowaniu we własnej sprawie. W ten sposób – swoim przykładem! – zapewne chciał wpłynąć na innych radnych do „odpowiedniego” głosowania w tej sprawie. Chodzi o dokument z 5 lipca 2022 r., gdy Rada Powiatu w Jędrzejowie2 podjęła uchwałę nr XXXVII/259/2022, następującej treści:

§ 1. Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w sprawie skargi na działalność Starosty Jędrzejowskiego, w zakresie załatwienia sprawy dotyczącej nieprawidłowości wykonanych badań technicznych pojazdu przez wskazaną stację diagnostyczną, Rada uznaje powyższą skargę za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Powiatu do powiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi poprzez przesłanie odpisu niniejszej uchwały.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.”

Tym samym skargę tę uznano za bezzasadną.

Sprawą tą zainteresował się sam Wojewoda Świętokrzyski, który interweniował w tej sprawie do WSA w Kielcach składając stosowną skargę. W dniu 6 września 2023 roku sprawę tę ze skargi Wojewody Świętokrzyskiego na uchwałę Rady Powiatu w Jędrzejowie z dnia 5 lipca 2022 r. nr XXXVII/259/2022 w przedmiocie rozpatrzenia skargi na działalność organu

I. stwierdza, że zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa;

II. zasądza od Powiatu Jędrzejowskiego na rzecz Wojewody Świętokrzyskiego kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

W uzasadnieniu podkreślono, że takie działanie Starosty Jędrzejowskiego (głosowanie we własnej sprawie) nie da się pogodzić z zasadami praworządnego państwa. Albowiem cyt.:

nie pozostawia wątpliwości okoliczność, że głosowania nad uchwałą, poddającą ocenie jakość pracy Starosty, dotyczy jego interesu prawnego. Pomimo tego radny Rady Powiatu w Jędrzejowie, pełniący zarazem funkcję Starosty Jędrzejowskiego, uczestniczył w głosowaniu nad przedmiotową uchwałą.”

W tej sprawie wypowiedział się nawet NSA, który Postanowieniem z 14 lipca 2023 r. o sygn. akt III OSK 1231/23 stwierdził, że Wojewoda Świętokrzyski miał uprawnienie do zaskarżenia uchwały Rady Powiatu w Jędrzejowie, dotyczącej rozpoznania skargi na działalność Starosty. Nadzór wojewody obejmuje bowiem swym zakresem przedmiotowym także uchwały rady powiatu podejmowane w trybie skargowym K.p.a. (art. 229 pkt. 4 K.p.a.). Końcowo zobowiązano tut. Sąd do merytorycznego rozpoznania wniesionej przez Wojewodę skargi.

NSA w tym postanowieniu3 stwierdził, że istnieją przepisy szczególne, które pozwalają wyróżnionym prawnie podmiotom do zaskarżania takich aktów (uchwał rady powiatu) w ramach nadzoru nad przestrzeganiem prawa przez organy powiatu. Zgodnie bowiem z art. 76 ust. 1 u.s.p., nadzór nad działalnością powiatu sprawują Prezes Rady Ministrów i wojewoda. Nadzór ten polega, m.in. na kontroli zgodności uchwał rady z obowiązującym prawem (art. 77 u.s.p.).

Nie wnikając w inne zawiłości prawne wynikające z omawianego zagadnienia, mnie nurtuje to jedno pytanie. Dlaczego ten Starosta Jędrzejowski posunął się aż tak daleko, aż tak się osobiście zaangażował, że przekroczył tę barierę, jaką jest postępowanie zgodne lub niezgodne z Prawem. Przecież jest to niemożliwe, że nie wiedział o tym, że swoim postępowaniem łamie Prawo!

W takim razie kim dla niego jest:

  • ten nasz kolega, na którego złożono oficjalną skargę?

  • Właściciel tej wskazanej SKP, który zatrudnił naszego kontrowersyjnego (?) kolegę?

Jakość nadzoru nad SKP to odrębny i w wielu przypadkach dość kontrowersyjny temat. Ale nie uda się naprawić naszej branży bez poprawy także tego elementu branżowej rzeczywistości. Niezależnie od zakresu występujących nieprawidłowości.

Trzymajmy się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – –

1 II SA/Ke 424/23 – Wyrok WSA w Kielcach; Data orzeczenia: 2023-09-06; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-07-24; Symbol z opisem: 645 Sprawy nieobjęte symbolami podstawowymi 601#644 oraz od 646-652; 6391 Skargi na uchwały rady gminy w przedmiocie … (art. 100 i 101a ustawy o samorządzie gminnym); Hasła tematyczne: Samorząd terytorialny; Skarżony organ: Rada Powiatu; Treść wyniku: Stwierdzono wydanie uchwały z naruszeniem prawa;

2 działając na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 202d2 r. poz. 528 ze zm.), zwanej dalej „u.s.p.”, w związku z art. 229 pkt 4 K.p.a. oraz § 81 ust. 3 Statutu Powiatu Jędrzejowskiego

3 z 14 lipca 2023 r. o sygn. akt III OSK 1231/23

Loading