STAJNIA AUGIASZA

Rate this post
Stajnia Augiasza ministra Gowina
12/11/2012 09:01:38

Stajnia Augiasza ministra J. Gowina1 i . . . – nasza (!).

Wiele razy pisałem i podkreślałem anachroniczność rozwiązania polegającego na tym, że dwie różne ustawy regulują ten sam zakres odpowiedzialności prawnej. Ta anachroniczność podobnych rozwiązań prawnych wlecze się za nami, jak smród za wojskiemAlien, od czasów tzw. komuny. Wówczas to każdy urzędnik, którego nudziło zwykłe administrowanie (zamiast pracy miał ciągłe ziewanie), chciał być panem i carem w jednej osobie. I dlatego też, dla ich osobistej satysfakcji dublowano poszczególne przepisy z prawa karnego wstawiając je do innych ustaw „urzędniczych”.

Tak też się stało z naszym środowiskiem. Bo do ustawy PoRD w podobny sposób wprowadzono wcześniejsze rozwiązania z Kodeksu karnego. W ten sposób urzędnicy w starostwach „mają przyjemność!” posiadania narzędzia prawnego w art. 84 ust. 3, niczym policja i prokuratura, co niewątpliwie podnosi ich (erotyczną?) samoocenę.

I nie ma tu nic do rzeczy rzekoma dbałość o BRD2

Bo warto wiedzieć, że w ustawie Kodeks karny sprawa BRD3 była od dawna i jest nadal zabezpieczona należycie, należycie. Jest temu poświęcony cały dział XXI.
A tam, w tym dziale jest między innymi art. 179 kk, który mówi o tym, że:
Kto wbrew szczególnemu obowiązkowi dopuszcza do ruchu pojazd mechaniczny albo inny pojazd w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym lub dopuszcza do prowadzenia pojazdu mechanicznego albo innego pojazdu na drodze publicznej przez osobę znajdującą się w stanie nietrzeźwości, będącą pod wpływem środka odurzającego lub osobę nie posiadającą wymaganych uprawnień, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”

Z treści tego przepisu wynika odpowiedzialność tego, na kim ciąży szczególny obowiązek dbałości o BRD. To dotyczy każdego UDS4-a na każdej SKP5, który jest zobowiązany do tego, aby w konkretnych warunkach nie dopuścić pojazd do ruchu. A obowiązek tej dbałości o BRD nałożono na nas ustawą PoRD6.

W literaturze na ten temat przyjmuję się bez dyskusji, że do grupy podmiotów, które mogą odpowiadać z tego artykułu należą m.inn. np.: dyspozytorzy, dyżurni ruchu, osoby przeprowadzające kontrolę stanu technicznego pojazdu, funkcjonariusze służby ruchu, przełożeni kierowcy, którzy mają w zakresie swoich obowiązków kontrolę pojazdów, także dowódca i dysponent wojskowego pojazdu mechanicznego, osoby wykonujący pewne funkcje konserwacyjne czy też naprawcze, pracownicy SKP, którzy przeprowadzają kontrolę stanu technicznego pojazdu w związku z rejestracja pojazdu, itp., itd., et’cetera.

Jest to przestępstwo umyślne. Może być popełnione zarówno z zamiarem bezpośrednim (chcę tak zrobić i dążę do tego przestępstwa świadomie), jak i ewentualnym (może mi się uda).

Przestępstwo to może być popełnione również przez zaniechanie np.: UDS lub policjant nie zatrzyma dowodu rejestracyjnego mimo, że są ku temu spełnione wszelkie wymogi, gdy stwierdzi luz na kierownicy, niesprawny układ hamulcowy, itp.

Czyn ma charakter formalny co oznacza, że dla przypisania przestępstwa nie jest potrzebne nawet zaistnienie konkretnego zagrożenia dla bezpieczeństwa (wystarczy abstrakcyjne) i nie jest tutaj potrzebny skutek w postaci np.: potrącenia pieszego, najechania na inny pojazd. Wystarczy, że pojazd wyjedzie za bramę SKP.

Czy te powyższe uwagi nie przypominają Wam czasem art. 84 ust. 3 PoRD i konkretnych przypadków odbierania uprawnień na 5 lat przez starostów?
Bo prawda, jak to zwykle z prawdą bywa, jest niestety tylko jedna. A oto i ona w tym momencie objawiona: każdy przypadek naruszenia przez UDS-a procedury BT powinien być przez kontrolujących zgłoszony do organów ścigania w kierunku art. 179 kk, gdzie zostanie dogłębnie wyjaśniony, dogłębnie i sprawiedliwie oceniony.

A kontrolujący nas panowie z TDT przy udziale przedstawicieli danego starostwa mają obowiązek prawny określony w art. 304 ustawy Kodeks postępowania karnego, gdzie w nałożono następujący obowiązek, Obowiązek, OBOWIĄZEK:

§ 2.

Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.

Zaś procedura określona w art. 84 ust. 3 PoRD jest czytelną próbą obejścia gwarancji obywatelskich7 w naszym kraju:

  • brak przedawnienia, czyli za jeden Wasz błąd przez wieki całe , nawet po Waszej śmierci może być ścigany przez (złośliwego?) starostę!!!, 
  • brak gradacji kary, stosownie do ilości uczynków i ich wpływu na BRD, 
  • brak różnicowania winy, stosownie do okoliczności (np. małe molestowanko właściciela).

Piszę o tym dlatego, aby wszystkim niedowiarkom i Kolegom uzmysłowić tę prawdę, o której piszę od dłuższego czasu. Nasze środowisko jest poddane niesprawiedliwej represji ze strony urzędników naszego Państwa.

Dziadek Piotra

 


 P.S.
 A 18 listopada 2012 r. spotykamy się w OKGK w Leszczynku.
 Zaczynamy o godz. 11,oo.
 Zapraszamy wszystkich z uprawnieniami UDS-a. 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Wyjaśnienia dla tzw. „obcych” P.T. Czytelników:
1    Cytuję za Onet-em: „….Wiele spraw w polskich przepisach jest regulowane na różne sposoby w różnych ustawach. Do czego mają się odwoływać sędziowie – nie wiadomo. Ja dążę do oczyszczenia tej stajni Augiasza. Jeżeli coś jest inaczej uregulowane w kodeksie karnym, a inaczej w ustawie szczegółowej, to trzeba zlikwidować jeden z tych przepisów. W moim przekonaniu podstawowym aktem prawnym powinien być kodeks karny, więc chcę usunąć przepis z ustawy szczegółowej, ale nie usuwam w ten sposób kary, bo ta kara przewidziana jest w kodeksie karnym – dodał.”
2    zła czarownica też zaprosiła Jasia i Małgosię do swojego domku z piernika z „dbałości”, żeby się nie błąkały po lesie…?.
3   BRD, to skrót pojęcia „bezpieczeństwo ruchu drogowego”.
4   UDS to skrót pojęcia „uprawniony diagnosta samochodowy, który pracuje na SKP przeprowadzając różne BT.
5   SKP, to skrót pojęcia „Stacja Kontroli Pojazdów” okręgowa lub podstawowa, gdzie dokonuje się różnych BT przez UDS-a.
6   PoRD, to skrót ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.
7   Dr Wiesław Czerwiński, Wątpliwości konstytucyjne, „Paragraf na drodze” nr 1/2012 r.

Loading