DYR. GRZEGORZ KUBALSKI Z ZPP O BRANŻY

Rate this post

Zastępca dyrektora biura Związku Powiatów Polskich Grzegorz Kubalski:

Dzień dobry państwu.

Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora biura Związku Powiatów Polskich.

Reprezentuję akurat trochę inną część, jeżeli chodzi o stronę społeczną, która wypowiada się w dniu dzisiejszym.

Jak pan minister może doskonale potwierdzić, projekt ten był przedmiotem bardzo długich i zażartych prac. Jego historia jest już zresztą dostatecznie długa. Na dobrą sprawę wydaje się, że punktem sporu jest to, że co prawda wszyscy mamy na celu zadbanie o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zmiany, które zagwarantują, że stan techniczny pojazdów poruszających się po naszych drogach będzie coraz lepszy, natomiast mamy bardzo różną wizję tego, jakie działania należy podjąć, ażeby uzyskać cel, o którym przed chwilą powiedziałem.

Najlepiej zresztą świadczą o tym wypowiedzi, które pojawiały się przed chwilą od przedstawicieli poszczególnych organizacji zrzeszających podmioty związane z systemem badań technicznych pojazdów.

Faktycznie, tak jak powiedział pan minister, ostatecznie Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego po długich dyskusjach wyraziła opinię pozytywną dla projektu, natomiast warto podkreślić jedną rzecz. Opinia pozytywna była związana z faktem, że rozwiązania, które znalazły się w obecnym kształcie ustawy, w dostatecznym stopniu chroniły interes samorządu terytorialnego, natomiast cały czas pozostawały w projekcie takie zagadnienia, które konsekwentnie podnosiliśmy, które naszym zdaniem mogłyby być zdecydowanie lepiej uregulowane, w szczególności biorąc pod uwagę bezpieczeństwo poszczególnych podmiotów, które w tym systemie funkcjonują.

Przykładowo, jednym z rozwiązań, które były przez nas bardzo konsekwentnie podnoszone, było jasne rozdzielenie zakresu nadzoru administracyjnego i zakresu nadzoru technicznego, który mógłby być w gestii TDT, ale wyniki związane ze sprawowaniem nadzoru technicznego trafiałyby do oceniania przez organ administracji publicznej poziomu ogólnego, a więc w tym przypadku do starosty, i ewentualne sankcje, zarówno wobec przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, jak i wobec diagnostów, byłyby wymierzane właśnie na poziomie samorządu terytorialnego.

Takie rozwiązanie ostatecznie nie znalazło się w ustawie.

Mamy daleko idące wątpliwości czy pozostawienie funkcji prokuratora i sędziego w ręku jednego organu jest rozwiązaniem optymalnym, natomiast na dobrą sprawę jest to problem, który jest poza samą problematyką samorządu terytorialnego jako takiego.

Z ogromnym zainteresowaniem deklarujemy więc swój udział w pracach podkomisji i przy różnych poszczególnych przepisach, gdzie ewentualnie bylibyśmy skłonni dyskutować w poszukiwaniu optymalnego rozwiązania.

Istotne jest natomiast to, jaki punkt wspólny znajdzie między sobą resort odpowiedzialny za projekt i przedstawiciele poszczególnych organizacji, którym bardzo mocno kibicujemy, jeżeli chodzi o osiągnięcie celów, które są niezbędne dla funkcjonowania systemu. Dotyczy to w szczególności tego, co było już niejednokrotnie podnoszone przez moich przedmówców, mianowicie kwestii wysokości opłat za badania techniczne pojazdów.

Dla nas znowu jest to kwestia, która nie dotyczy bezpośrednio nas jako samorządu terytorialnego, ale dotyczy pośrednio, bo w chwili obecnej, sprawując nadzór nad stacjami kontroli pojazdów, jesteśmy w stanie dostrzec problemy, które wynikają z coraz gorszych wyników finansowych realizacji tej działalności. Co za tym idzie, w pełni widzimy konieczność zajęcia się problematyką opłat.

Mamy nadzieję, że również ta kwestia w taki czy inny sposób będzie mogła wybrzmieć, bo bez niej samego systemu nie da się poprawić, bo nie tylko i wyłącznie uszczelnianie przepisów, zwiększanie różnego rodzaju mechanizmów kontroli krzyżowej czy dawanie dodatkowych kompetencji TDT ma szansę poprawić obecną sytuację.

Potrzebne są tu również odpowiednie bodźce ekonomiczne.

Chciałem dodać państwu ten komentarz, żeby było w pełni jasne, jakie stanowisko jest zajmowane przez stronę samorządową. Deklarujemy aktywny udział w dalszych pracach.

Dziękuję bardzo.1

– – – – – – – – – – – – – – – – –

1 zapis przebiegu posiedzenia Komisji Infrastruktury – podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – PoRD oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2), 4 października 2022 r.

Loading