GRUPA WEBERA O WIEŻOWCU TDT, STATYSTYKACH „N”, KONTROLACH GITD I NIEDOBORACH PRACOWNIKÓW NA SKP

Rate this post

Sekretarz stanu w MI Rafał Weber1:

Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo,

(…). Jest dobra okazja, żeby przedstawić teraz państwu inną statystykę, statystykę związaną z wynikiem negatywnym badań pojazdów, które są prowadzone przez inne kraje europejskie. Według danych, które posiadamy, na Słowacji badanie ok. 14% pojazdów kończy się wynikiem negatywnym, na Litwie to 40% pojazdów, w Niemczech to 16% pojazdów, Holandia to 8% pojazdów, Irlandia to 32% pojazdów.

Jest to więc dużo więcej niż w Polsce.

W Polsce jest to ok. 2–2,5%, w zależności od roku.

Przedstawię teraz ciekawą statystykę z Włoch. To też daje do myślenia. Włochy to 7% w przypadku stacji kontroli pojazdów prowadzonych przez jednostkę państwową i 0,1% w przypadku SKP prowadzonych przez podmioty prywatne. Jest tam taki podział, jest tam taka możliwość.

W Polsce jednostki państwowe nie mogą prowadzić badań technicznych, to jest tylko i wyłącznie w domenie sektora prywatnego, natomiast we Włoszech jest taka możliwość. Z tych statystyk wynikają takie właśnie dane.

Dziękuję za ten ostatni głos.

On był szerszy niż poprzednie. Od razu powiem, że nie zrobimy wszystkiego od razu. Potwierdzam, że ta ustawa, ten projekt jest minimum implementacyjnym. Do tego się zresztą zobowiązałem i dlatego praca nad tym projektem trochę trwała, bo dwa i pół roku obecnej kadencji, jeżeli chodzi o okres pracy do zakończenia go przyjęciem przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, bo później był etap będący etapem tylko i wyłącznie rządowym.

Potwierdzam, faktycznie zależało nam na minimum implementacyjnym.

Jeżeli chodzi o wypowiedź pana prezesa Litwińskiego, który skupił się m.in. na Transportowym Dozorze Technicznym, jest to argument, który przypomina mi te z 2018 r.,

kiedy narracja była następująca: TDT potrzebuje środków finansowych na budowę nowego gmachu, na budowę nowej siedziby, dlatego do nich przekierowana zostanie opłata dodatkowa.

TDT już wybudował siedzibę, jest już po inwestycji, jest otwarta, funkcjonuje.

TDT nadal przynosi zyski, wykonując zakres badań, które zostały nałożone na TDT wcześniej.

Teraz nakładamy nowe obowiązki, wymagające nowego wysiłku finansowego po stronie organu, stąd środki finansowe. Jako doświadczony przedsiębiorca pan prezes dobrze wie, że środki finansowe do prowadzenia działalności gospodarczej też są potrzebne.

Tak samo tutaj: środki finansowe do tego, żeby przeprowadzić odpowiednią liczbę kontroli wskazaną w ocenie skutków regulacji, też są potrzebne.

Wszystkie statystyki, które podałem w prezentacji, związane z kontrolami inspekcji transportu drogowego, dotyczą, szanowni państwo, pojazdów powyżej 3,5 tony, bo one są w głównej mierze, a w zasadzie w całości kontrolowane przez inspekcje transportu drogowego. Proszę więc nie przenosić ich na pojazdy lekkie, ich jest zdecydowanie więcej. To po pierwsze. Po drugie z racji tego, że pojazdy ciężkie są eksploatowane niemalże codziennie, trwa tylko wymiana kierowców, trzeba przyznać, że przedsiębiorcy zwracają dużo większą uwagę na ich stan techniczny. Stąd ten odsetek w kontrolach szerszych niż tylko na mobilnych stacjach kontroli wynosi circa about 3%, natomiast jeżeli chodzi o kontrole pojazdów lekkich, to myślę, że statystyka policyjna byłaby właściwsza. Myślę, że ten odsetek jest większy.

Kwestie, które poruszył pan prezes Barankiewicz…

Dziękuję, panie prezesie, za tę bardzo szczerą i rzeczową wypowiedź. Diagnostów ubywa.

Drodzy państwo, to jest problem nie tylko stacji kontroli pojazdów. To jest dużo szerszy problem. Faktycznie brakuje nam fachowców w zawodach technicznych związanych z mechaniką pojazdową.

Brakuje kierowców. Panie prezesie, 150 tys., tak? Takie dane są przedstawiane przez zrzeszenia przewoźników drogowych, tak że ten problem jest powszechniejszy niż tylko w ujęciu jednego zawodu.

Jeżeli chodzi o, jak to ujął pan prezes Barankiewicz, podwójne obniżenie wpływów z opłaty za badanie techniczne, te obniżenia miały miejsce w przeszłości, natomiast teraz resort cyfryzacji pracuje nad tym, aby zdjąć obowiązek ponoszenia opłaty ewidencyjnej. Wiem, że nie jest to dużo, ale po pierwsze zawsze coś zostanie, a po drugie zostanie zdjęty obowiązek, który jest nałożony w tym zakresie. Ustawa jest przed Stałym Komitetem Rady Ministrów, tak że mam nadzieję, że to kwestia miesięcy i że ona wejdzie w życie. Będzie to pewne odciążenie dla prowadzących działalność gospodarczą.

– – – – – – – – – – – – – – – –

1 zapis przebiegu posiedzenia: Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego Projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2).

Loading