KOLEJNE WADLIWE ZMIANY KONSTRUKCYJNE

Rate this post

Kolejne wadliwe zmiany konstrukcyjne (ale tylko?) w jednym mieście. Tym razem na tapecie VW Crafter 50 TDI.

29 czerwca 2023 r. WSA w Łodzi rozpoznawał kolejną już sprawę naszego skarżącego się kolegi S. G. – na wcześniejszą decyzję SKO z 25 stycznia 2023 roku nr KO.480.85.2022 – w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu.1

Stosunkowo dawno temu, bo 7 stycznia 2016 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zrobił ten błąd, że zarejestrował na rzecz naszego kolegi S.G. Volkswagena Crafter 50 TDI wydając mu DR, TR zalegalizowane znakiem legalizacyjnym oraz nalepkę kontrolną i KP.

Dopiero po 6 latach, czyli pismem z 31 sierpnia 2022 r. Starosta wraz z tamtejszym nadzorem poszedł po rozum do głowy i zwrócił się do SKO w Piotrkowie Trybunalskim o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności swojej własnej decyzji z 7 stycznia 2016 r. Zdaniem tamtejszych urzędników w/w pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim wadliwych zmian konstrukcyjnych. Albowiem na takie zmiany konstrukcyjne nie wyraził zgody producent pojazdu. DMC nadana przez producenta pojazdu wynosiła 5000 kg. Zaś nasz kolega ubiegając się o rejestrację tego pojazdu przedstawił wystawione przez siebie dokumenty w postaci:

  • umowę kupna-sprzedaży samochodu z 14 grudnia 2015 r., z poświadczonym tłumaczeniem z języka angielskiego,

  • dokument rejestracyjny z poświadczonym tłumaczeniem z języka angielskiego,

  • zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym z 22 grudnia 2015 r. nr 1231/2015 wraz z DIP-em,

  • zaświadczenie o przeprowadzonym BT nr 1234/2015 z opisem zmian dokonanych w pojeździe wystawione przez siebie, jako uprawionego diagnostę samochodowego,

  • opinię techniczną A. nr 8/12/2015 z 22 grudnia 2015 r.2

Z powyższych dokumentów wynika, że w tym Vw doszło do zmiany:

  1. rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus,

  2. DMC pojazdu z 5000 kg do 5900 kg,

  3. liczby miejsc siedzących z 3 na 27,

  4. zwiększenia liczby miejsc stojących z 0 na 9 miejsc.

SKO decyzją z 16 listopada 2022 roku stwierdziło z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 7 stycznia 2016 r., gdyż nastąpiła ta decyzja bez przedstawienia przez naszego kolegę oświadczenia wystawionego przez producenta marki lub przedstawiciela producenta potwierdzającego, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.3

Kwestię tę wyjaśnia pismo Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie z 23 marca 2020 roku i ten WSA podzielił argumentację w nim przedstawioną. W rozstrzyganej sprawie nie budzi wątpliwości, że skarżący zwiększył DMC pojazdu bez uprzedniej zgody producenta. Brak bowiem takiej zgody udzielonej przez producenta przed dokonaniem tej zmiany.

W piśmie (e-mail) Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. (z 15 kwietnia 2022 r.) producent poinformował, że przedmiotowy pojazd marki Volkswagen Crafter 50 TDI był wyprodukowany jako kategoria N2 z dopuszczalną masą całkowitą 5000 kg oraz liczbą miejsc 3.

W omawianej sytuacji decyzja Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 7 stycznia 2016 r. w sprawie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Volkswagen Crafter 50 TDI została wydana z rażącym naruszeniem Prawa.4 Brakuje mi w tym momencie jakiegoś info o tym, kto w tym WK/starostwie poniósł już konsekwencje takiego łamania Prawa i na czym te konsekwencje polegały (?). Bo nam za byle jaką pierdółkę o ciężarze gatunkowym o wiele mniejszym niż to, odbierają prawo do wykonywania zawodu na 5 lat!

Ostatecznie i podobnie jak w poprzednich przypadkach WSA w Łodzi zważył, że skarga naszego kolegi jest niezasadna.5 Albowiem, między innymi:

  • z informacji spółki VW Group Polska z 15 kwietnia 2022 r. wynika, że sporny pojazd był wyprodukowany jako samochód ciężarowy kategorii N2, w oparciu o irlandzkie świadectwo homologacji typu z kierownicą po prawej stronie,6

  • w procesie homologacji akceptację na zgodność z przepisami uzyskuje m.in. układ hamulcowy dla konkretnej masy całkowitej pojazdu, zaś normy bezpieczeństwa technicznego dla samochodów do przewozu osób i ich bagażu (autobus) są bardziej restrykcyjne niż dla samochodów skonstruowanych głównie do przewozu ładunków,

  • zmiana DMC pojazdu jest istotną zmianą mającą wpływ na BRD, a zwłaszcza zdrowie i życie ludzi.

Stosownie do art. 70za ust. 9 ustawy PoRD minister właściwy do spraw transportu ogłasza, w drodze obwieszczenia, przygotowany przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego wykaz jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Nasz kolega nie przedstawił dokumentu wystawionego przez jednostkę uprawnioną do przeprowadzania tego rodzaju badań wymienioną w wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 70za ust. 9 PoRD obwieszczeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 7 maja 2015 r. w sprawie wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.7

Firma naszego kolegi „A.” S.G. nie została także w powyższym obwieszczeniu wskazana jako podmiot uprawniony do przeprowadzania takich badań.

A ja się zastanawiam, co się dzieje w podobnym zakresie w pozostałych miastach, co jest z podobnymi niby-autobusami, co robi w podobnym zakresie nadzór WK/starostwa w innych miastach, tylko śpią czy też są już na wakacjach?

Pyta i pozdrawia

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 III SA/Łd 215/23 – Wyrok WSA w Łodzi; Data orzeczenia: 2023-06-29; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-04-17; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę;

2 z dokumentu rejestracyjnego przedstawionego wraz z tłumaczeniem przez stronę wynika, że przedmiotowy pojazd marki Volkswagen Crafter 50 TDI to pojazd o maksymalnej dopuszczalnej masie 5000 kg (poz. F.1 w dowodzie rejestracyjnym), o liczbie miejsc siedzących 3 (poz. S.1 w dowodzie rejestracyjnym).

3 Organ wskazał, że żaden z dokumentów przedstawionych przez stronę nie stanowi oświadczenia wystawionego przez producenta marki lub przedstawiciela tego producenta potwierdzającego, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi (§ 14 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). Ich cechą wspólną jest natomiast, że wystawione zostały bezpośrednio lub pośrednio przez S.G. „autora” dokonanych modyfikacji, niebędącego producentem pojazdu, ani jego przedstawicielem.

4 § 14 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia w zw. z art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.

5 W zakresie dokonanych w pojeździe zmian konstrukcyjnych wypowiedział się WSA w wyroku z 9 kwietnia 2021 r. III SA/Łd 1048/20 dotyczącym skargi S.G. na decyzję SKO w Piotrkowie Trybunalskim z 9 października 2020 r., w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów.

6 Homologacja to procedura, w wyniku której organ udzielający homologacji zaświadcza, że typ pojazdu, układ, komponent lub oddzielny zespół techniczny jest zgodny z obowiązującymi przepisami administracyjnymi i wymogami technicznymi.

7 Dz.Urz.MIiR.2015.35

Loading